Effektivt Färjestad vann i Leksand
Publicerad: 2019-12-19
Matchreferat
Leksands IF - Färjestad BK 3-4 (1-2, 2-2, 0-0). FBK spelade helt ok i två perioder, satte sina chanser och ledde med 4-3 inför slutperioden. Leksand pressade hårt för en kvittering men Markus Svensson storspelade i FBK-kassen. Michael Lindqvist tvåmålsskytt, Johan Ryno och Gustav Rydahl gjorde de övriga målen för FBK.

Första perioden

Leksand inledde bäst och hade några avslut från Marcus Karlberg som FBK-målvakten Markus Svensson räddade.
I sjunde minuten spelade Gustav Rydahl ut till höger där Michael Lindqvist fick fritt fram in i anfallszonen efter att hemmaback ramlat. Lindqvist sköt distinkt vid vänsterstolpen och det var 0-1!
Efter halva perioden kom 0-2. Johan Ryno fick med sig pucken vid vänstersargen och kunde efter lite stutsar och hjälp från Daniel Viksten få tillbaka pucken bakom mål. Där rundade han målet och petade in pucken vid högerstolpen innan hemmamålvakten Axel Brage hann över i sidled.
I trettonde minuten fick Leksand numerärt överläge och då kom reduceringen. Efter flera långa passningar fick Linus Persson öppet mål från vänster där FBK-målvakten hade en Leksandsspelare över sig, dock ditknuffad av FBK-back och målet godkändes helt korrekt.
FBK fick också chansen med en man mer men utan resutat.

Andra perioden

Första åtta minuterna präglades av slarvigt och hafsigt spel.
FBK tog tag i det och hade ett par fina lägen att ta ledningen men Brage i hemmamålet räddade.
I elfte minuten kom ändå 1-3-målet när Sebastian Erixon sköt och pucken gick i en båge in i mål efter att ha träffat ryggen på Gustav Rydahl framför mål. Turligt men alla mål räknas.
Leksand svarade omgående då Lucas Nordsäter sköt och pucken tog på Johan Ryno, vilket ställde Svensson i FBK-målet.
FBk fick sitt andra numerära överläge och då kunde Michael Lindqvist prickskjuta in 2-4 vid vänsterstolpen.
Hemmalaget reducerade med bara 22 sekunder kvar då Oskar Lang snyggt spelade fram till Sebastian Wennström som fick halvöppet mål när FBK-målvakten inte hann över i sidled.

Tredje perioden

Leksand gick på kvitteringsjakt direkt och skapade ett antal lägen att få in pucken men Markus Svensson agerade vägg i FBK-målet.
Färjestad lyfte upp spelet en aning och fick lite andrum i mitten av perioden.
Med åtta minuter kvar låg pucken i FBK-målet men det dömdes bort då domaren blåst av sekunden innan.
Leksand plockade ut målvakten på slutet och tryckte på rejält men FBK spelade uppoffrande och Svensson hade stängt igen i målet. Det blev en 4-3-seger och med de tre poängen klev FBK upp i serieledning då Luleå förlorade ikväll.

Ingen toppinsats av FBK, det märktes av att man inte spelat match på 12 dagar. Leksand vann skotten i sista perioden med 19-3 men storspel av målvakten Markus Svensson och en otrolig offervilja av de grönvita räddade poängen ikväll.