Ett år till för Martin Johansson
Publicerad: 2021-05-07
Lagbygget
Martin Johansson blir kvar i Karlstad även nästa säsong. I och med det så påbörjar han på måndag, allt som allt, sin 10:e säsong i Färjestad BK.

– Oerhört stolt och glad att få fortsätta spela hockey i Färjestad BK, säger han.

Det har varit en önskan från båda parter – att fortsätta jobba tillsammans. Och under fredagen kom parterna överens och Johansson blir kvar i Färjestad BK ytterligare en säsong.
– Jätteskönt att få det klart. Att få vara kvar här har varit min önskan hela tiden då jag ser mig som en Karlstadbo, även om jag stundtals kanske inte låter som en, ler Johansson.

Han ser fram emot en säsong i ett lag där det kommer att vara trångt om platserna.
– Det ser mycket intressant ut och jag hoppas kunna bli en spelare som bidrar med mycket, både hårt jobb, rutin och poäng. Jag tar den rollen de vill ha mig i och kommer att göra allt för att vi ska lyckas, säger han.

Hur ser du på den senaste säsongen?

– Lagmässigt är vi inte nöjda någonstans. Rent personligt tycker jag det gick bra på hösten då jag mestadels spelade center. Men under säsongens gång blev det lite skiften i formationerna och kontinuiteten blev lite skavd i kanten för mig. Jag trivs bäst när jag får ta en roll och sedan köra på den. Totalt sett så var det väl en okej säsong rent personligen. Men som sagt, jag spelar där de anser att jag gör mest nytta. Det viktigaste är hur det går för laget, säger den 33 år unge veteranen.

GM Peter Jakobsson sade tidigt att det var en målsättning att kunna behålla Martin Johansson i laget.
– Martin står för stort hjärta och hårt arbete. Han sätter laget för jaget och är en kraftfull spelare som vi kommer att få nytta av även framöver. Jag vet att det fanns andra klubbar som var intresserade av Martin, så jag är därför väldigt glad att han väljer att vara kvar hos oss. Martin har ett stort FBK-hjärta och viljan att visa det finns där, varje dag. En viktig pjäs i vårt lagbygge, säger Jakobsson.
{!A}