Stekhete "Lilliz" tvåmålskytt
Publicerad: 2019-04-16
Eftersnack SF6
Färjestad vann måstematchen mot Djurgården inför ett fullsatt Globen med hela 6-1. Marcus "Lilliz" Nilsson visade vägen med två mål, viktiga 1-0 och 3-0.
– Vi fick bra utdelning ikväll, konstaterar "Lilliz" som gjort sju poäng (3+4) på de två senaste matcherna.

Färjestad fick en drömstart i matchen borta mot Djurgården då Marcus "Lilliz" Nilsson lyfte in 1-0 fredan efter 92 sekunders spel.
– Deras spelare kladdade med pucken bakom mål, Oskar (Steen) la över den till mig och det var inte så svårt att lägga in den, säger "Lilliz"
Nej, Steens passning ställde målvakten Robin Jensen fullständigt och "Lilliz" kunde lägga in pucken då Jensen inte hann över.
Målet gav FBK en bra start och Djurgårdsspelarna såg lite nervösa och orolga ut i sitt spel.
– Ja, jag tycker att vi gjorde en riktigt bra period, säger "Lilliz"
– Sen tog de över i början av den andra och "Mackan" (målvakten Markus Svensson) räddade oss där.

Efter halva perioden kom vändningen och det var rena ketchupeffekten för FBK. Sebastian Erixon gjorde 2-0 på egen hand och sen gjorde "Lilliz" 3-0 i powerplay
. – Lite turligt, jag försökte spela över till Ryno men det tog på deras back och jag kunde peta in returen.
På bara några minuter gick FBK upp till 5-0 och matchen kändes avgjord redan i andra perioden.
– Ja, det kändes som att luften gick ur dem där, tycker "Lilliz".
– Sen tycker jag att vi spelade av tredje perioden på ett bra sätt.
6-1 blev det till slut och FBK har tagit matchserien till en sjunde och avgörande match i Karlstad på torsdag.

FBK-forwarden har gjort makalösa sju poäng, tre mål och fyra målpass, på de senaste två matcherna, stekhet är bara förnamnet.
– Det har funkat bra med Steen och "Linkan" (Michael Lindqvist), vi har spelat bra, håller i pucken och skapar många chanser.

Har ni någon nytta av att redan ha spelat en sjunde och avgörande match (mot HV71 i kvartsfinalen)?
– Ja, det tycker jag, det är extra roligt att spela såna matcher och det finns inget att spara på.
– Vi har varit bra på att hålla i pucken de senaste två matcherna och om vi fortsätter så har vi en bra chans på torsdag.
Skönt att ha en sån avgörande match på hemmaplan, förstås?
– Självklart, det kommer bli bra drag och publiken behövs som en extra spelare.