Europa väntar för Färjestad BK
Publicerad: 2022-05-25
CHL
När dagens lottning till säsongens Champions Hockey League genomfördes fanns vi åter med som ett av 32 lag. Motstånd från Österrike, Tyskland och Polen väntar i höst.

Sverige har fem platser av de 32. Då vi tog hem mästartiteln så tog vi en av de fem och fanns med i den toppseedade gruppen. De tre lag vi kommer att möta är Villacher SV från Österrike, Straubing Tigers från Tyskland och ett lag vi stött på tidigare i CHL, nämligen Cracovia Krakow från Polen.
– Det är alltid spännande att möta nya lag och komma till ställen där man inte varit förut. Sen fick vi kanske inte något av de stora publiklagen som fanns i lottningen, men vi hoppas såklart att få bra stöd här hemma, säger sportdirektör Rickard Wallin.

I spelschemat ligger planerat att spela två bortamatcher och två hemmamatcher innan SHL-premiären.
– Ett fint tillfälle för alla som är nyfikna på vårt lag, att komma och titta redan då. Ser som sagt fram emot att få delta igen, speciellt då vi kvalificerade oss på sportsliga grunder genom att vinna ligan. Målsättningen är givetvis att vara ett av två lag som tar sig vidare från gruppspelet. Sen får vi se vad som kan vänta på, avslutar Wallin.

Fakta om våra motståndare

{!A}

VILLACHER SV

Grundad: 1923