Färjestad föll tungt i Skellefteå
Publicerad: 2022-09-27
Matchreferat
Skellefteå AIK - Färjestad BK 6-0 (2-0, 1-0, 3-0).
FBK gick på en riktig smäll i Skellefteå där hemmalaget visade upp en grym effektivitet. FBK hade ett antal vassa målchanser men fick inte in pucken.

Första perioden

Efter några jämna minuter i inledningen var det Skellefteå so tog ledningen. Oskar Möller åkte ifrån sin bevakning och slog in Rickard Huggs diagonalpassning. FBK-målvakten Matt Tomkins chanslös på den bortre stolpen. 1.0 efter 4:04.
FBK hade flera fina lägen men man fick inte in pucken bakom Linus Söderström i hemmamålet. FBK fick första numerära överläget men hade bara en vass styrning från Henrik Björklund som Söderström räddade.
Efter sjutton minuter kom även 2-0 när Andreas Wingerli som styrde in pucken bakom en skymd Tomkins.. Det kunde varit mer, Oscar Möller hade två skott i stolpen.

Andra perioden

Utvisningarna präglade perioden och det var sällsynt med spel 5 mot 5. Färjestad hade några riktiga superlägen för Marcus Nilsson, Henrik Björklund och Michael Lindqvist men man fick inte pucken förbi en storspelande Söderström. Man fick även spela 5 mot 3 i knappa minuten men utan utdelning.
Andreas Wingerli fick två snabba frilägen men Tomkins räddade dubbelt upp. Men när Skellefteå fick chansen i powerplay i femtonde minuten kom 3-0 genom Max Lindholm.
FBk fick ett straffslag efter att Linus Johansson blivit hakad i friläge. Victor Ejdsell tog hand om den men Söderström räddade - igen!

Tredje perioden

Färjestad gjorde ett sista försök och tog tag i spelet och skapade några lägen men utan utdelning. Mitt i FBK-pressen kunde Skellefteå kontra och då kom istället 4-0 genom Rickard Hugg.
FBK försökte och försökte men det var Skellefteås kväll, 5-0 kom efter halva perioden.
Luften gick ur FBK även om man försökte spräcka målnollan framåt. Hemmalaget spikade istället slutresultatet till 6-0 i numerärt överläge.

6-0 speglar absolut inte spel eller chanser men FBK´s ineffektivitet mot en fantastisk målvakt i Skellefteå var frustrerande.
Redan på torsdag kommer chansen till revansch, då är det FBK-Skellefteå hemma i Löfbergs Arena.