5-2-seger i genrepet mot Mora
Publicerad: 2018-09-11
Träningsmatch
Färjestad - Mora 5-2 (0-0, 2-2, 3-0). Det var 2-2 efter två relativt jämna perioder , då ryckte FBK ifrån i tredje efter effektivt målskytte. Joakim Nygård satte två första målen, Gustav Rydahl, Jesper Olofsson och Marcus Nilsson gjorde de övriga.

Första perioden

Mora inledde piggast men skapade inga direkta målchanser.
Efter 6-7 minuter åt sig FBK in i matchen och tog över lite spelmässigt.
FBK fick två raka, men resultatlösa, powerplay under andra halvan av perioden och det var 0-0 efter första perioden, skotten var 12-3 för de grönvita.

Andra perioden

Inleddes men ett fint läge för Mora efter en felpassning i egen zon av FBK men Markus Svensson räddade.
FBK tog över och tog rättvist ledningen genom Joakim Nygård. Mitt i skottsektorn sköt han direkt på Mikael Wikstrands passning, pucken satt lågt på Christian Engstrands plocksida.
Sen gick det undan för Mora vände till 1-2 på dryga minuten. 1-1 kom i powerplay från blålinjen genom Adam Masuhr, Svensson var nog inte helt nöjd med det ingripandet. Sen kom 1-2 då Kevin Goumas ostört fick styra in pucken framför mål.
I trettonde minuten drog FBK på sig en ny utvisning men då kom kvitteringen med en man mindre. Nygård grundlurade tre(!) motståndare och rundade målburen, la in pucken framför mål och pucken styrdes in i kassen av en Mora skridsko. Turligt men vilket dribblingsnummer av FBK-forwarden!

Tredje perioden

Det blev lite mer böljande hockey och det var Mora som skapade några heta chanser att ta ledningen genom Mattias Bromé och Michael Keränen men Svensson räddade starkt.
Linus Johansson hade ett jätteläge i mitten av perioden men Morakeepern räddade. Sen gick det undan:
3-2 kom genom Gustav Rydahl som styrde in pucken framför mål.
4-2 gjorde Jesper Olofsson med ett mäktigt direktskott upp i nättaket i powerplay
5-2 styrde "Lilliz" Nilsson in på Wikstrands passning.
Tre snabba FBK-mål på drygt fyra minuter och matchen var avgjord.

En stark tredjeperiod avgjorde matchen för FBK som visade effektivitet på slutet. På lördag börjar SHL-allvaret!

Matchfakta:

1-0 (26:45) Joakim Nygård (M Wikstrand-A Johansson)
1-1 (28:34) Adam Masuhr PP1
1-2 (29:53) Kevin Goumas
2-2 (34:45) Joakim Nygård SH1
3-2 (50:19) Gustav Rydahl (S Erixon-M Wikstrand)
4-2 (52:21) Jesper Olofsson (M Wikstrand-M Johansson) PP1
5-2 (54:31) Marcus Nilsson (A Ottosson)
Skott:xx-xx
Utvisn.: FBK: 3x2 min. MIK: 4x2 min.
Publik: 847 (spelades i Valhall, Hagfors)