5-1-vinst mot Brynäs i Karlskoga
Publicerad: 2018-08-31
Träningsmatch
Brynäs - Färjestad 1-5 (0-1, 1-3, 0-1). FBK tog en enkel seger mot Brynäs i femte träningsmatchen som spelades i Karlskoga. Man var det bättre laget och när Gävlelaget drog på sig utvisningar var FBK effektiva med tre mål i powerplay. Linus Johansson tvåmålsskytt i matchen.

Första perioden

FBK tog tag i spelet från start men en utvisning gav Brynäs första numerära överläget men FBK spelade bra och redde ut underläget.
Väl fulltaliga var det åter FBK som styrde på isen och i tionde minuten kom ledningsmålet. Sebastian Erixon förde upp pucken och la in den framför målet. Efter skott och retur for den ut till FBK-backen som åkt runt målburen och på andra sidan fick tag i returen. Där lyfte han upp pucken i nättaket vid första stolpen och det var 1-0.
Redan i nästa byte var Daniel Viksten på väg igenom till 2-0 men Brynäsmålvakten räddade starkt.
Båda lagen hade sen varsitt powerplay men utan någon riktig spets. Rättvis uddamålsledning för FBK i paus, man var lite snabbare i sitt agerande över hela isen.

Andra perioden

FBK skapade de bästa chanserna och Ilari Melart, forward(!) ikväll, lurade sig fri nära mål men skottet smet utanför målramen. Man hade också ett två mot en-läge där Johan Ryno sköt men Timo Karhonen styrde pucken precis utanför sin vänstra stolpe.
2-0-målet kom ändå i åttonde minuten då Alexander Johansson krigade in pucken framför mål och där kom Mikael Wikstrand helt fri och sköt enkelt in pucken högt på plockhandssidan.
Två raka Brynäsutvisningar blev kostsamma när FBK först gjorde 3-0 med två man mer, Linus Johansson helt ren framför mål efter snabba passningar från Robin Press och Fabian Zetterlund. Snyggt!
Och i efterföljande spel fem mot fyra kunde Jesse Virtanen smälla in 4-0 från blålinjen när Nygård skymde framför mål.
Brynäs tog timeout och man fick in en reducering till 1-4 då Nicklas Danielsson styrde upp Jesper Jenssens skottpassning.

Tredje perioden

Två snabba Brynäsutvisningar gav chansen i fem mot tre igen för FBK och 5-1 kom ganska omgående. Mikael Wikstrand sköt från blålinjen och Linus Johansson styrde in pucken, hans andra mål för kvällen.
Matchen kändes definitivt avgjord och spelet blev mer chansartat, böljande åt båda håll. FBK var dock fortsatt starka defensivt och Adam Werner spelade mycket stabilt mellan stolparna.

En klar och säker FBK-seger efter en ny, stark laginsats. Werner duktig i målet, bra försvarsspel, bra spel i boxplay och tre mål i powerplay. Extra kul att Linus Johansson fick göra två mål, FBK-centern kommer att göra en väldig nytta i vinter för FBK.

Matchfakta:

Brynäs - Färjestad 1-5 (0-1, 1-3, 0-1)
0-1 (09:11) Sebastian Erixon (J Nygård-J Ryno)
0-2 (27:19) Mikael Wikstrand ( A Johansson-L Johansson)
0-3 (29:49) Linus Johansson (F Zetterlund-R Press) PP2
0-4 (30:36) Jesse Virtanen (J Ryno-M Nilsson) PP1
1-4 (34:59) Nicklas Danielsson (R Kousal-N Lundgren)
1-5 (42:36) Linus Johansson (M Wikstrand) PP2

Skott: 17-28 (4-10, 5-11, 8-7)
Utvisn.: BIF: 8x2 min. FBK: 6x2 min.
Publik: 1.107 (spelades i Nobelhhallen, Karlskoga)