Wikstrand en nöjd lagkapten
Publicerad: 2019-03-07
Eftersnack
Färjestads lagkapten Mikael Wikstrand är nöjd med sitt lag just nu. Örebro hade sju raka hemmasegrar men FBK vann ändå med 4-1.
– Vi var bra i första perioden men andra och tredje var sådär. En styrka ändå att vinna matcher när vi inte spelar på topp i sextio minuter, säger Wikstrand.

Färjestad inledde bra borta mot formstarka Örebro, som vunnit sina sju senaste hemmamatcher.
– Ja, första var riktigt bra och vi tog ledningen, säger lagkaptenen Mikael Wikstrand.
– Men andra och tredje perioden var sådär. En styrka ändå att vinna matcher när vi inte spelar på topp i sextio minuter.
Örebro ökade tempot i andra och ägde mycket puck. Men FBK förvarade sig väl, släppte sällan in motståndarna på mål och hade en målvakt som var rena väggen.
– "Mackan" (Markus Svensson) var helt fantastisk i mål och räddade oss onödigt många gånger, berömmer Wikstrand.
– Sen har vi blivit tightare defensivt, det har vi pratat om och tränat på sen förra säsongen. Vi försöker minimera chanserna för motståndarna.

Färjestad vann till slut med 4-1 efter två sena mål, varav det sista i tom kasse. Det var lagets elfte seger på de tolv senaste matcherna.
Hur är det att vara lagkapten i laget?
– Just nu är det inga problem alls, vi vinner mycket och alla gör jobbet till 100 procent, ler Wikstrand.

Jakten på seriesegern fortsätter, FBK är fortsatt en poäng bakom ettan Luleå. På lördag väntar en tuff bortamatch mot Växjö som är seriens bästa hemmalag.
– Då gäller det att vi spelar bättre än ikväll, där gäller det att vara med från start och spela bra i sextio minuter, säger FBK-kaptenen.

Webredakt Hans-Göran Bäckström