Dags för Girl Power Cup
Publicerad: 2022-11-18
I helgen är det dags igen för Girl Power Cup. Färjestad BK Hockeyallians turnering för tjejlag lockar i år 12 lag, nytt rekord för turneringen.
– Kul att möta nya lag, säger Tuva Lavén, spelare i Nor IK som är ett av hemmalagen.

Girl Power Cup ingår i Hockeyalliansens koncept Nordic Season, där arrangemangen Nordic Youth Trophy och Girl Power Camp ingår.

Den här gången är det Nor IK och Charlottenbergs HC som står som värdföreningar. Hemmalagen Nor IK och Charlottenbergs HC/Arvika HC kompletteras i cupuppställningen av ytterligare en av Hockeyalliansens medlemsföreningar BIK Karlskoga, men också fyra norska lag och svenska klubbar som HV71 och Frölunda.

Spelarna i Nor IK är laddade inför turneringshelgen.
– Det ska bli kul med många matcher, säger Lilli Labraaten och får medhåll:
– Kul att möta många nya lag och försöka vinna mot dem, säger Tuva Lavén, som spelar både i Nor IK:s tjejlag och i vanliga fall i Färjestads U13-lag.

Vad ser ni fram emot mest?

-Att spela många matcher, säger Bianca Karlsson, målvakt i laget.
Spelarna lyfter fram att träna och bli bättre samt att få spela matcher och cuper som det bästa med att spela ishockey.
– Och att träffa kompisar, säger Labraaten.
– Gemenskapen, säger Karlsson.
{!A}

Girl Power Cup spelas enligt det populära upplägget med gruppspel på respektive spelort under fredag och lördag. Lagen kvalificerar sig sedan för slutspel i två olika nivåer och alla lag spelar 2-3 matcher även i slutspelet på söndag.

Även lagets ledare ser fram emot helgen som väntar.
– Som ledare är det alltid kul att få en hint om hur laget står sig mot annat motstånd. Vad gör vi bra, vad kan vi göra bättre. Bolla lite tankar och idéer med tränare utifrån om hur deras tjejsatsning ser ut, säger Nor IK-tränaren Tommy Karlsson.
Och det blåser verkligen positiva vindar i den värmländska tjejhockeyn:
– Nu pekar det rakt uppåt för tjejhockeyn och förbundet har tagit fram jättebra strategier för hur klubbarna ska bygga upp tjejverksamheten, säger Nors lagledare Björn Rådström.

– Vi i Nor IK har ett stort antal tjejer och har redan nu verksamhet hela vägen från TKH-tjej upp till damlag. Det har oerhört stor betydelse för tjejhockeyns utveckling att det alltid finns ett lag att spela i oavsett hur gammal du är när du börjar spela hockey och att du ska kunna fortsätta i din förening så länge du har ett brinnande hockeyintresse.

Han fortsätter:
– Vi har varit väldigt lyckosamma i andravågsrekryteringen av nya spelare i åldern 11-14 år. 12 av våra spelare som deltar i turneringen har börjat med hockeyn i den åldern.

I samband med helgens arrangemang öppnar även anmälan officiellt till sommarens Girl Power Camp och en tjejgrupp i samband med Färjestad CCM Hockey Camps Super Challenge Week vecka 28.

Mer information och anmälan till de camperna finns här:
Girl Power Camp
Färjestad CCM Hockey Camp