Förlust mot Linköping
Publicerad: 2018-09-06
Träningsmatch
Linköping - Färjestad 2-1 (0-0, 0-0, 2-1). Linköping dominerade matchen och i början av tredje perioden gick man upp till 2-0. FBK reducerade genom Alexander Johansson och tryckte på för en kvittering men kom inte närmare än ett stolpskott från Daniel Viksten. Markus Svensson stod på nytt för en strålande insats i FBK-kassen.

Första perioden

FBK fick ett tidigt men resultatlöst powerplay. Första halvan av perioden var jämn och böljande men inga hetare målchanser åt något håll. Sen tog Linköping över och skapade flera fina möjligheter att ta ledningen men FBK-målvakten Markus Svensson räddade allt.
LHC fick numerärt överläge och friläge för Broc Little men Svensson storspelade.
Att det var mållöst i paus kunde FBK verkligen tacka sin målvakt för, LHC var klart bättre.

Andra perioden

Mönstret från första periodens andra halva höll i sig, LHC styrde spelmässigt och FBK hade svårt att skapa chanser. FBK drog på sig tre raka utvisningar och det var Svensson i FBK-kassen som såg till att det inte hamnade någon puck bakom sig, Broc Little hade bästa chansen helt ren med FBK-målvakten.
Jesper Olofsson hade lagets bästa chans hittills i sextonde minuten men Jonas Gustavsson räddade. FBK tog timeout i artonde minuten för att styra upp spelet och det var mållöst även efter två spelade perioder.

Tredje perioden

FBK drog på en utvisning sig redan vid första tekningen och Nick Sörensen var oerhört nära ett ledningsmål men Svensson agerade vägg. Men när James Wright sköt efter 1:50 kom 1-0 och inte ens storspelande Svensson kunde stå emot. Och 2-0 kom ett par minuter senare när Lukas Bengtsson sköt från blålinjen när det var trafik framför FBK-kassen.
FBK fick chansen att reducera efter två raka LHC-utvisningar och hade pucken inne i nätmaskorna i tionde minuten men domaren dömde bort målet.
2-1 kom ändå efter 11:30 då LHC-målvakten spelade ut pucken rakt i gapet på Alexander Johansson som enkelt satte 2-1-reduceringen.
Nu tände matchen till och FBK jagade kvittering, Daniel Viksten hade läget i den femtonde minuten men pucken tog i stolpen.
I kvitteringsivern fick LHC kontringschanser och Fredrik Karlström hade en puck i högerstolpen. FBK plockade målvakten och en LHC-utvisning gjorde att FBK fick spela med sex man mot fyra sista minuten. Man pressade hårt för en kvittering men LHC redde ut det hela och vann matchen med 2-1.

Matchfakta:

1-0 (41:50) James Wright
2-0 (44:05) Lukas Bengtsson
2-1 (51:30) Alexander Johansson
Skott: 37-21
Utvisn.: LHC: 4x2 min. FBK: 5x2 min.
Publik: 908 (spelades i ProTrain Arena, Mjölby).