Westfält matchvinnare i återkomsten
Publicerad: 2022-11-26
Eftersnack
Efter några matchers frånvaro var den nyblivne pappan Marcus Westfält tillbaka mot Örebro och stod för en stark insats med ett mål och en assist.
– Kändes absolut som en av mina bästa matcher hittills, säger Westfält.

Marcus Westfält har varit borta från hockeymatcher senaste veckan men var tillbaka i laguppställningen hemma mot Örebro. Där fick han spela center i en nykomponerad kedja ihop med Marcus "Lilliz" Nilsson och Michael "Linkan" Lindqvist.
– Kul att få chansen att spela med "Lilliz" och "Linkan" och tycker att vi hittade en bra kemi efter bara en träning ihop, säger Westfält.
– De är enkla att spela med, båda är så extremt skickliga och man vet var man har dem. Det är bara att hålla klubban i isen så kommer pucken när man spelar med "Lilliz".
Han har inte tränat sen i tisdags på morgonvärmningen inför matchen mot Mountfield.
Du har varit borta pga "personliga skäl"?
– Inga hemligheter egentligen, min flickvän var gravid och vi fick en liten dotter natten mellan tisdag och onsdag och vi stannade kvar några dagar på sjukhuset. Men allt har gått bra, säger den nyblivne pappan.
– Men man har kanske inte sovit jättebra men alla har hjälpt mig jättebra. Tränarna sa att om jag var trött så stå över ett byte.
Du såg ut att vara otroligt spelsugen?
– Det var kul, ibland kan vara seg när man varit borta ett tag men jag kände mig jättepigg hela matchen.
Westfält passade in till Lindqvist redan i andra minuten och han satte 1-0-pucken.
– Trodde första att backen skulle gå på mig hårdare men han kom på mellanhand, det var bara att lägga in pucken på ytan åt "Linkan", säger han.
Sen gjorde du själv 2-0 på en retur.
– Både "Linkan" och "Lilliz" är så spelskickliga så det gäller för mig röra mig runt målet. Jag vet att det kommer puckar och returer runt målet så det var bara att skyffla in den.
Han hade även chansen att göra 3-0 i numerärt underläge när han tämligen trött åkte sig till ett friläge men pucken smet utanför vänsterstolpen.

Vi fick se ett helt annat Färjestad ikväll, jämfört med matcherna mot Malmö och Örebro. Alla i laget var spelsugna och väldigt aktiva i både skridskoåkning och passningsspel.
– Vi har haft lite tuffa matcher på slutet så vi knöt ihop säcken där inne före match och ville visa att vi är ett duktigt hockeylag, vi gick ihop tillsammans som lag, berättar 22-åringen.
– Vi ville bevisa för både oss själva och andra att vi är ett duktigt hockeylag när vi spelar som vi ska, vilket vi kanske inte gjort senaste två-tre veckorna.
Ni hade en mer komplett laguppställning ikväll och kunde därmed ha en annan intensitet hela matchen.
– Ja, vi pratade om att fortsätta att trumma på och det gjorde vi i två perioder idag. Även i tredje men det är naturligt att man blir lite passiv när vi vet hur det gått i de sista matcherna.
Det blev lite rörigt och onödigt spännande på slutet när de gör 2-1?
– Ett liknande mål som jag gjorde, sånt som händer, konstaterar han.
– Synd att Matt (Tomkins) inte fick hålla nollan, bara. Men vi fick med oss tre poäng och det var det som räknades.
Tror inte att vi sett dig så bra tidigare i höst?
– Kändes absolut som en av mina bästa matcher hittills, säger han.