Ta bussen till Löfbergs Arena!
Publicerad: 2018-09-13
Premiär
Premiären är ett par dagar bort och det beräknas komma mycket publik. Den rådande trafiksituationen i anslutning till Löfbergs Arena gör dock att det kan bli köer. Därför uppmanar vi alla som kan att ta bussen till matchen.

En ny snabbusslinje är på väg att växa fram. Det har under sommaren fått konsekvenser på trafikflödet, främst vid Rudsmotet. Arbetet beräknas hålla på ett tag till, vilket kommer att påverka trafiken till och från Löfbergs Arena.
– Vi vet att arbeten vi gör här får stor påverkan på trafiken så då vill vi försöka göra så mycket som möjligt samtidigt. På så sätt slipper vi komma tillbaka och störa trafiken på många år, säger Jan Söderberg, projektledare i Karlstads Kommun.

Den rådande trafiksituationen gör att det är begränsad framkomlighet vid Rudsmotet (bron över E18) och i Nobelrondellen (söder om E18) vilket gör att det är risk för köbildning.
– Det kommer att bli jättebra när det är klart, men just nu råder vi inte över den aktuella situationen utan får göra det bästa möjliga av situationen, säger VD Stefan Larsson.

Det finns flera alternativ, och ett av dem är att nyttja någon av alla de bussmöjligheter som erbjuds.
– Vi kör våra shuttlebussar från Stora Torget, våra samarbetskrogar på stan har sina egna hockeybussar samt att Karlstadbuss kör sina specialturer i samband med match. På så sätt blir det ju färre fordon med fler ombord vilket torde lätta på trafiktrycket, säger Larsson.

Info om våra hockeybussar hittar du här.

Här finner du länkar till Karlstadsbuss hockeylinjer:

Linje 61

Linje 62

Linje 63

Linje 64

Ordinarie linje

För den som ändå väljer att ta bilen så finns det alternativa vägar för att i största mån avlasta Rudsmotet.

• Norra Infarten, från Skåre/Djupdalen
  • Från Rv 63 via Norra Rud

– Vilket färdmedel man än väljer så får man nog tyvärr räkna med att det tar lite längre tid än normalt. Vår uppmaning är att starta sin resa tidigare än man brukar för att på så sätt underlätta hela situationen. Dessutom vill vi ju ha alla på plats när pucken släpps, säger Stefan Larsson.