Oskar Bäck matchhjälte mot Malmö
Publicerad: 2021-04-07
Eftersnack
Efter en gastkramande match med rejäla svängningar kunde Färjestad vinna mot Malmö i förlängningen. Lite extra kul att det var FBK´s grovjobbarkedja som avgjorde.
– Pucken studsade rakt ut till mig, det var bara att damma till, säger Oskar Bäck som tryckte in segermålet 5:52 in i förlängningen.

Det var svängigt värre när Färjestad vann för andra matchen i rad i åttondelsfinalen. FBK lyckades kvitteratill 4-4 genom Per Åslund med 21.9 sekunder kvar av ordinarie matchtid. och tog matchen till förlängning. Där avgjorde Oskar Bäck efter en retur.
– Riktigt skönt, både att vinna matchen och gå till kvartfinal, säger matchhjälten.

Hur minns du målet?

– Det var ett uppspel från egen bur till Carl (Jakobsson) som kom med fart, han passade in till Pontus (Widerström) som sköt. Målvakten räddade och pucken studsade rakt ut till mig, säger Oskar.
– Det var bara att damma till och den gick in, riktigt skönt!

Lite extra kul var att den hårdjobbade formationen nu fick avgöra en så viktig match.
– Man gör ju inte mål så ofta, så det var rätt läge, ler 21-åringen.

Färjestad har haft ett mastigt spelschema med 7 matcher på 12 dagar.

Är ni inte lite slitna?

– Jo, det är klart att det blir lite skavanker, det motsvarar ju en matchserie innan kvartsfinalen, säger Oskar.
– Extra skönt att vi fick en extra dags vila nu.
Om Malmö vunnit ikväll hade det ju blivit en avgörande match redan imorgon, torsdag.

Nu får man avvakta torsdagens avgörande match mellan Frölunda och Djurgården. Vinner Göteborgarna så väntar Växjö borta på lördag och söndag. Vinner Stockholmarna så blir det Rögle borta samma dagar.