FBK föll i finalreprisen i Luleå
Publicerad: 2022-10-13
Matchreferat
Luleå HF - Färjestad BK 3-0 (0-0, 1-0, 2-0).
FBK gjorde en i långa stycken en bra match borta mot Luleå men fick inte in pucken i mål. Luleå tog ledningen sent i andra perioden och stängde matchen i slutet av tredje perioden

Första perioden

Färjestad inledde piggt och skapade de första minuterna, Patrik Lundh hade bästa läget mitt framför mål men Joel Lassinantti i hemmamålet räddade.
Luleå fick ett powerplay efter åtta minuters spel, FBK hade bästa läget när Joakim Nygård bröt och fick ett friläge, men Luleåmålvakten räddade. Åt andra hållet höll Matt Tomkins tätt i FBK-kassen.
I spel fem mot fem sen tog FBK sig fram till målchanser gång på gång, farten och passningsspelet gjorde att Luleå såg ovanligt ihåligt ut i försvarsspelet. Hemmalaget tog över lite på slutet men var nog tämligen nöjda med 0-0 i paus.

Andra perioden

Det blev tätare spel och mer kamp i mellanperioden och farten i spelet sjönk. Luleå fick ett tidigt numerärt överläge men det var FBK-kaptenen Linus Johansson som var närmast ett mål men pucken tog i ribban.
Hemmalaget tog över lite spelmässigt och Matt Tomkins fick en hel del att göra i FBK-målet och gjorde det bra. Luleå bröt måltorkan i periodens slutminut då Oscar Engsund kunde bomba in 1-0-pucken från halvdistans.

Tredje perioden

FBK inledde kvitteringsjakten men hade till en början svårt att ta sig igenom det täta Luleåförsvaret. Men fram mot mitten av perioden ökade man pressen och fick några långa anfall som sög musten ur hemmaspelarna. Fina lägen för Victor Ejdsell, Marcus Nilsson och Michael Lindqvist men Lassinantti höll tätt i hemmamålet.
Men i ett av få Luleåanfall kunde Linus Fröberg trycka in 2-0-pucken med 2:40 kvar och det stängde matchen.
Det slutade 3-0 efter att Pontus Själin avslutat i tom kasse.