Färjestad körde över Djurgården
Publicerad: 2020-11-14
Matchreferat
Färjestad BK - Djurgården IF 5-0 (3-0, 1-0, 1-0). FBK tog hand om spelet från första nedsläpp och gick upp till 3-0 i första perioden. Efter Martin Johanssons 4-0, hans tredje mål i matchen, kändes det avgjort. FBK vann med 5-0 till slut och tog tre välbehövliga poäng.

Första perioden

Färjestad kom ut med ett väldigt fartfyllt och bestämt spel, man hade lärt sig läxan efter den svaga inledningen mot Frölunda senast. Jacob Peterson hade första läget mitt framför mål men Niklas Svedberg i Djurgårdsmålet räddade.
Hemmalaget fick matchens första numerära överläge och utnyttjade det. Daniel Viksten satte fart på högerkanten och rundade Marcus Högström innan han spelade in i mitten. Där kom Martin Johansson perfekt och direktsköt in 1-0 efter 9:16, hans 100:e mål i SHL!
Knappt två minuter senare spelade Per Åslund ut pucken ur egen zon på högerkanten, Martin Johansson satte fart och tryckte sig runt Diminik Bokk. Fri med Svedberg tryckte han in 2-0 med ett lågt skott, mål nr. 101!

Båda lagen hade varsitt powerplay men utan resultat. I slutminuten spelade Albin Eriksson fram i mitten till Oskar Bäck som försökte skjuta. Han tog hand om returen och bakom mål flippade han in pucken på en liggande DIF-målvakt och in i mål. Fräckt 3-0!

Andra perioden

Efter en svag första period kom gästerna, som bytte målvakt, ut med mer attityd, fart och mer presspel. Men onödiga utvisningar ställde till det och FBK kunde enkelt jämna ut spelet.
Efter DIF´s andra utvisning i perioden kom 4-0. Victor Ejdsell sköt och Martin Johansson skyfflade in perioden. Mål nr. 102 och hattrick av den stekhete 33-åringen!

Matchen dog lite här och det blev lite smågrinigt på isen och sämre spel. DIF försökte och försökte men FBK höll dem på utsidan och spelade enkelt i egen zon.
4-0 efter två perioder, skotten var totalt 26-13 så långt.

Tredje perioden

FBK hade bra kontroll på matchen och det var inte särskilt spännande då hemmalaget helt enkelt var numret större ikväll.
När Joakim Nygård åkte runt DIF-kassen och spelade bakåt till Michael Lindqvist, som fick mer eller mindre öppet mål, kom 5-0 efter 7:52.

Resten av matchen blev en färd mot slutsignalen där enda spänningen var om FBK-målvakten Henrik Haukeland skulle hålla nollan. Norrmannen var dock stensäker i målvaktsspelet och matchen slutade 5-0.

Tre fina poäng en lördagkväll där FBK vann rättvist mot ett tamt Djurgården.