FBK tog tredje raka segern i CHL
Publicerad: 2022-09-09
CHL
Villach SV - Färjestad BK 1-2 (0-1, 0-0, 1-1). Matchen blev ganska hafsig på en dålig is och segern satt långt inne. Henrik Björklund och Per Åslund gjorde målen, målvakten Dennis Hildeby stod åter för en strålande insats.

Färjestad inledde bäst spelmässigt men det var Villach som hade vassaste möjligheterna. Först ett stolpskott från Blaz Tomazevic och sen ett friläge för Benjamin Lanzinger som Dennis Hildeby klarade av.
I åttonde minuten kom matchens första mål och det var Henrik Björklund som tryckte upp pucken högt vid den bortre stolpen efter fint pass från Joel Nyström.
Hemmalaget fortsatte att köra på och hade flera fina lägen men Hildeby stoppade allt. Spelet var väldigt öppet och FBK slarvade spelmässigt både med och utan puck i egen zon.

Spelmässigt såg mittperioden likadan ut som i första, Villach med en frejdigt hockey och ett FBK som inte fick någon vidare struktur på sitt eget spel.
FBK fick tre chanser i powerplay i perioden men lyckades inget vidare i spelet med en man mer förutom några ströchanser. Hemmalaget hade desto bättre möjligheter med både frilägen och en straff men Hildeby var en jätte i FBK-kassen och räddade med fina benparader.

Fortsatt hafsigt spel i den tredje perioden och efter 5:21 kom det viktiga 2-0-målet för FBK. Max Lindroth sköt från backplats och Per Åslund styrde snyggt upp pucken i nättaket.
Hemmalaget tappade lite i intensitet efter målet och FBK dominerade både spel- och chansmässigt.
FBK fick ett nytt powerplay med fem minuter kvar, fick till riktigt bra spel med många avslut men inget mål.
Villach skulle dock få in en reducering med 1:43 kvar när målvakten ersatts av en utespelare, det var Nicolas Mättinen som dunkade in en otagbar kanon bakom Hildeby. Hemmalaget plockade ut målvakten igen på slutet med FBK red ut stormen och vann med 2-1, tredje raka segern i CHL!

Matchfakta:
Första perioden:
0-1 (7:48) Henrik Björklund (Joel Nyström)
Andra perioden:
Inga mål.
Tredje perioden:
0-2 (5:21) Per Åslund (Max Lindroth)
1-2 (18:17) Nicolas Mättinen (Lindner, Desjardins)

Skott: 21-25 (7-11, 7-7, 7-7)
Utvisn.: Villach: 5 x 2 min. FBK: 3x2 min.
Publik: 1.707.