Rydahl ende målskytt i seriefinalen
Publicerad: 2018-12-06
Eftersnack
Färjestad vann seriefinalen mot serieettan Luleå med 1-0. Målskytt: Gustav Rydahl. Extra skönt att avgöra mot just Luleå?
– Ja, så är det ju, man har några kompisar kvar där, ler Gustav som kom från Luleå till Färjestad sent förra vintern..

Wow, vilken tät och intensiv seriefinal det blev mellan tvåan Färjestad och serieettan Luleå. FBK´s förutsättningar förvårades av att sju(!) ordinarie spelare saknades. Mikael Wikstrand, Sebastian Erixon och Theodor Lennström saknades på backsidan och framåt var det Per Åslund, Tomi Sallinen, Oskar Steen och Alexander Johansson som inte fanns med i lagupsställningen.
Trots manfallet var det FBK som inledde bäst och tog ledningen i första perioden. Målskytt: Gustav Rydahl, som kom från just Luleå sent förra vintern. Vad säger du om målet?
– Jag såg att Jens (Westin) fick pucken i backposition och tre Luleåspelare gick på honom, han väntade på att jag skulle ta mig in på mål och jag fick mycket yta att gå på, berättar Gustav.
– Lite fotboll över det hela när han passade in och jag fick med mig pucken med skridskon,. Sen var det bara att lägga in pucken, det var ju tomt mål. Lite turligt, kanske.
När Westin fick pucken tittade han länge på att Rydahl skulle slå sin back in mot mål och när han hade fart från sidan och sparkade med sig pucken var Luleåmålvakten Joel Lassinantti redan bortspelad och målet vidöppet.
Extra skönt att sätta avgörande målet mot förra klubben?
– Ja, så är det ju, man har några kompisar kvar där, säger han.

Första perioden var FBK´s spelmässigt bästa.
– Ja, då spelade vi enkelt, tight i mittzonen och med ett djup i spelet så vi spelade mycket i Luleås zon.
Sen tog Luleå över spelet.
– De hade mer puck i andra och tredje men jag tycker att vi hade bra tålamod och höll dem på utsidan, säger FBK-forwarden.
– Sen är ju "Mackan" riktigt bra ikväll, helt grym!
Jo, FBK-målvakten Markus Svensson hade det hett om öronen och gjorde ett antal kvalificerade räddningar och höll säsongens andra nolla.

Med så många spelare borta fick hela laget slita oerhört hårt. Backen Jesse Virtanen hade nästan 28 minuters istid.
– Alla gjorde det väldigt bra och vi har en bra bredd, spelarna (läs: juniorerna) som kom in istället krigade bra.

Normalt är Gustav Rydahl en tung powerforward som ytter men mot Luleå fick han spela center. Hur var det?
– Gick helt ok, tycker jag, det är lätt att spela med "Fabbe" (Zetterlund) och Carl (Jakobsson), de låter benen gå hela tiden. Sen gäller det att spela enkelt, säger 24-åringen.
Segern innebar att FBK gick upp som serieledare i SHL.
– Väldigt skönt men det gäller att vi är ödmjuka och gör samma jobb även på lördag.
Då väntar formstarka Linköping på bortaplan.
– Kul, bra lag och det blir säkert mycket folk på läktarna.