Färjestad föll tungt i Luleå
Publicerad: 2022-05-07
Final 5
Luleå Hockey - Färjestad BK 4-0 (0-0, 1-0, 3-0).
Hemmalaget var det bättre laget i två perioder men hade bara en 1-0-ledning tack vare Dominik Furchs storspel i FBK-målet. FBK höjde sig i tredje perioden men trots stekheta chanser lyckades man inte överlista Luleåmålvakten. Luleå gjorde 2-0 via en FBK-skridsko och det slutade 4-0 efter sista målet i tom kasse.

Första perioden

Den förväntade anstormningen från Luleå blev inte alls lika tuff som i förra bortamatchen utan Färjestad stod upp väldigt bra. Hemmalaget fick första läget när de kom två mot en men FBK-målvakten Dominik Furch räddade Carl Mattssons skott.
Efter fem minuter åkte FBK på en tveksam utvisning men bortalaget spelade av det på ett bra sätt. Väl fulltaliga kom FBK´s bästa målchans i perioden då Daniel Viksten hade ett direktskott mitt i skottsektorn men pucken blockades bort.
Hemmalaget hade lite mer puck och några fler chanser men Furch var tät. Luleå fick sitt andra PP i matchen efter tretton minuter men FBK-målvakten stod i vägen för puckarna som kom. I slutsekunderna brakade Gustav Rydahl och Juhani Tyrväinen ihop, varken första eller sista gången under finalspelet, och både visades ut.

Andra perioden

FBK hade ett par bra byten i inledningen med fina möjligheter för Michael Lindqvist och Daniel Viksten men hemmamålvakten Joel Lassinantti räddade.
Sen var det Luleå för nästan hela slanten, man fick långa anfall mot trötta FBK-spelare och hade gott om målchanser. Dominik Furch spelade fantastiskt i FBK-kassen och tog allt fram till mitten av perioden. Då kom 1-0 gansk logiskt då Julius Honka lyfte upp pucken i nättaket och Furch var chanslös i sidled.
Luleå fortsatte att pumpa på och FBK hade bara några få målchanser framåt, gärsterna kunde tacka sin målvakt för att det bara var 1-0 i paus. Det kunde varit mycket mer.

Tredje perioden

Luleå inledde som man avslutade den andra perioden och FBK tog en tidig timeout. Snacket verkade hjälpa för plötsligt var FBK snabbast på andrapuckarna och man skapade målchanser. Jacob de la Rose hade en puck i stolpen och Michael Lindqvist fick öppen kasse efter fem minuter men Luleåmålvakten mirakelräddade med klubban. FBK fick sitt första numerära överläge och och hade fina chanser men Lassinantti var helt enorm i hemmamålet.
Gästerna fortsatte trycka på, efter halva perioden kom ett två mot en-läge där Theodor Lennström blev fri. FBK-backens skott tog på plockarmen på Luleåmålvakten och smet utanför målramen.
Mitt i bortapressen stack hemmalaget upp och fick 2-0 efter en maximalt turlig studs på Theodor Lensström skridsko vilket ställde Furch fullständigt. Målet kom efter 11:44 och uppförsbacken blev plötsligt oerhört mycket brantare för FBK.
Karlstadslaget försökte spräcka nollan men hade inte samma flyt som Luleå hade. 3-0 kom istället efter 15:20 i ett två mot en-anfall och det blev 4-0 i tom kasse.

Luleå har nu 3-2 i matcher och därmed matchboll på måndag i Karlstad.
Färjestad måste vinna hemma för att ta finalserien till en sjunde och avgörande match.