Färjestad avgjorde i förlängningen
Publicerad: 2022-05-05
Final 4
Färjestad BK - Luleå Hockey 3-2 (2-0, 0-1, 0-1, 1-0).
Färjestad kom ut starkt och rejält och gick upp till 2-0 i första perioden. Luleå svarade med att reducera till 2-1 i mittenakten. I den tredje kom kvitteringen, trots FBK-dominans. som en kalldusch efter halva perioden.
I fjärde perioden avgjorde FBK-backen Jesse Virtanen efter en smörpassning från Marcus Nilsson.

Första perioden

Hemmapubliken visade upp en inramning som var något av det värsta som skådats sen arenan stod färdig 2001. Hemmalaget fick ett tidigt powerplay och hade fina lägen för Gustav Rydahl och Victor Ejdsell men Joel Lassinantti räddade starkt.
Luleå hade sitt första riktiga målchans i sjunde minuten men FBK´s Domink Furch fällde ut benskyddet.
Kort efter fick gästerna powerplay men ett aggressivt hemmalag släppte, förutom Konstantin Komareks puck som smet utanför stolpen inte till något.
I spel fem mot fem var hemmalaget starkare och Luleåmålvakten sattes på prov gång efter annan. Men i tolfte minuten sprack målnollan då Patrik Lundh tog hand om en retur och skickade in pucken via Pontus Widerströms skridsko. Målet godkändes efter en lång videobedömning då målskytten blev lite inknuffad mot Luleåmålvakten. 1-0 efter 11:31!
FBK redde ut ytterligare ett numerärt underläge och fick ett eget powerplay men utan resultat.
I artonde minuten kom Luleå två mot en men Furch räddade. Spelet vände och FBK kom två mot en och gjorde det perfekt. Joakim Nygård spelade över till Per Åslund på högersidan och pucken satt högt upp i nättaket. 2-0 efter 18:20!

Andra perioden

Hemmalaget drev spelet första minuterna men gästerna tog över lite efterhand utan att på nåt sätt dominera. Reduceringen kom inte helt ologiskt då Oscar Engsund skickade upp pucken högt med ett mäktigt slagskott. FBK-målvakten var helt skymd och chanslös.
FBK höjde sig spelmässigt och fick till några långa anfall och Luleå drog på sig utvisningar. Hemmalaget fick spela fem mot tre i dryga minuten men spelade långsamt och fantasilöst och gästerna redde ut det besvärliga läget.
Albert Johansson fick en jättemöjlighet efter tolv minuter men Lassinantti reflexräddade både skott och retur. Luleå tog över lite spelmässigt sista minuterna och tvingade Furch till flera fina räddningar i FBK-kassen.

Tredje perioden

Det var hemmalaget med sin 2-1-ledning var det spelförande laget och Luleå skapade i princip ingenting de första nio minuterna. Skotten i perioden var då 6-1 i FBK-favör. Martin Johansson hade bästa chansen men skottet kom mitt på Luleåmålvakten.
Kvitteringen efter halva perioden kom som en riktig kalldusch för hemmalaget när Luleå bröt i mittzonen. Man kom tre mot två och Brendan Shinnimin kunde fri i mitten trycka upp pucken högt bakom Furch.
Lagen hade nu sina perioder där de hade mer puck men svårt att ta sig in på mål och skapa de riktigt vassa lägena. Det var 2-2efter sextio minuters spel och förlängning väntade.

Fjärde perioden

Efter en minuts spel fick Gustav Rydahl friläge efter ett felpass men Luleåmålvakten räddade. Pucken kom tillbaka och Rydahl fick ytterligare två möjligheter utan att få in pucken.
Efter 4:05 kom avgörandet och det var Jesse Virtanen som klev in mot mål och fick ett smörpass från Marcus Nilsson. Direktskottet satt till 3-2 och FBK har kvitterat till 2-2 i matcher!

Finalmatch nr 5 spelas i Luleå på lördag.