Niclas Malmquist ny tränare i damlaget
Publicerad: 2019-04-21
dam
FBK Dam har nu klart med en ny tränare. Det blir Niclas Malmquist som får uppdraget att fortsätta utveckla damhockeyn i Färjestad BK.

– Det ska bli jättekul. Jag ser fram emot en spännande säsong, säger Niclas.

Allt sedan Henrik Rehnberg och Färjestad valde att gå skilda vägar har arbetet med att hitta en ersättare pågått. Nu har man således hittat sin lösning.
– Vi är glada att kunna knyta en sådan här bra kraft, med värmlandsanknytning dessutom, till oss. Niclas har den profil vi sökt och vi ser en stor möjlighet i den totala utvecklingen för damhockeyn i Värmland med Niclas vid rodret, säger Bo ”Kulon” Lennartsson som är ansvarig för damhockeyn i Färjestad BK.

Niclas Malmquist har de senaste åren haft hand om utvecklingen av damlaget Kil/Charlottenberg. Han har dessutom varit Värmlands förbundskapten i Stålbucklan (tv-pucken för tjejer) samt varit drivande i Färjestad BK Hockeyallians Tjejcampen.

– Det ska bli spännande att få vara med kring FBKs damer kommande säsong. Jag är en person som vill arbeta med att se individen, och ge förutsättningar för att individer förbättras och på så sätt få laget att förbättras. Att få individen att ge 100 procent i alla lägen för att på så sätt ge laget förutsättningar att lyckas, säger Niclas Malmquist.

– Vi har haft en första träff i ledarstaben och det känns som ett härligt gäng. Vi kommer inom kort att ha uppstart med laget där vi startar upp med försäsongsträning och lagbygget inför kommande säsong, säger Malmquist.

Satsningen mot SDHL fortsätter således.
– Vi hade 2020 som mål, men med tanke på hur spelarmarknaden ser ut så kanske det kommer att ta lite längre tid. Men vi känner att det får göra det i så fall. Vi vill gärna gå upp i SDHL, men vi vill göra det med en stark bredd och förankring på hemmaplan för att sedan kunna addera lite spets, avslutar Bo Lennartsson.