Tomas Mitell: – Besviken på resultatet
Publicerad: 2022-10-13
Eftersnack
Färjestad inledde starkt upp i Luleå men fick inte in pucken.
– Prestationsmässigt gör vi en ganska bra match och skapar tillräckligt med lägen för att vinna, tycker Tomas Mitell.

Finalreprisen från i våras slutade med förlust mot Luleå. Det slutade 3-0 även nu men nu var det hemmalaget som vann.
– Jag är besviken på resultatet. Prestationsmässigt gör vi en ganska bra match och skapar tillräckligt med lägen för att vinna, kommenterar Tomas Mitell.
Färjestad hade perioder i matchen där man spelade väldigt bra och skapade ett antal vassa chanser. Speciellt i första perioden och i mitten på den tredje när man tryckte på rejält för en kvittering.
– Ja, vi hade 18-6 eller nåt i målchanser och hade en bra chans att vinna men fick inte in pucken.
Det viktigaste saknades?
– Ja, vi gjorde mycket rätt men inga mål. Små marginaler men det är ett bra lag på andra sidan också, säger FBK-tränaren.
– Jag är nöjd med prestationen men ibland har man inte riktigt marginalerna med sig.
– Deras 1-0 i slutet på andra blev väldigt avgörande men vi kanske skulle gjort ett eller två eller tre innan det, tycker Mitell.
– Egentilgen en ganska bra laginsats, alla offrade sig för laget, Jag har inget att anmärka på egentligen, arbetsinsatsen, engagemanget, vi spelade för varandra.

Ni höll tätt i boxplay idag.
– Ja, det var väl ett steg framåt i alla fall, säger han, väl medveten om alla mål man släppt in i spelet med en man mindre.

FBK flyger hem ikväll och på lördag väntar Frölunda i Göteborg. Tankar inför den matchen?
– Nja, vi stänger den här matchen först och tar inför Frölunda på lördagen, avslutar Mitell.

Det är tätt mellan matcherna nu och FBK har sex raka bortamatcher varav tre är avverkade.