Två poäng efter grym upphämtning av FBK
Publicerad: 2018-12-19
Matchreferat
Färjestad BK - Örebro HK 4-3 (0-3, 0-0, 3-0, 1-0). Gästerna körde över ett svagt FBK i inledningsperioden och gick upp till 0-3. Efter en mållös mittenperiod gasade FBK på i tredje och kvitterade till 3-3. I förlängningen avgjorde Miachael Lindqvist med sitt andra mål i matchen.

Första perioden

Färjestad inledde bäst men efter en utvisning vände allt. I powerplay tryckte Anton Hedman in 0-1-pucken från nära håll efter 2:44.
Efter ett resultatlöst powerplay för FBK kom 0-2. Michael Lindqvist tappade pucken i egen zon, Jere Sallinen fick ett friläge där han enkelt la in pucken vid högerstolpen längs isen.
Örebro jobbade rätt och FBK hade svårt att få till något eget spel. Lite symptomatiskt kom även 0-3 med knappa minuten kvar då Shane Harper kunde åka in mot mål och oattackerad lägga in pucken vid högerstolpen hos Markus Svensson. 0-3 i paus kunde varit mer, Örebro hade ett stolpskott och Tom Wandell helt öppet mål men pucken tog på FBK-klubba och styrdes över.

Andra perioden

FBK bytte målvakt och Adam Werner ersatte Svensson. Hemmalaget tätade till defensivt men hade svårt att skapa något framåt mot ett väldigt disciplinerat och tight spelande Örebro. Närkingarna hade bra kontroll på matchen och var nog närmare ytterligare bortamål än en hemmareducering.
Först de sista tre minuterna kastade FBK loss och spelade med en desperation och aggressivitet som satte Örebro under press men Stefan Steén i bortamålet höll tätt.

Tredje perioden

Reduceringsjakten fortsatte och Joakim Nygård åkte sig fri i sjätte minuten. Steén räddade men sekunderna senare kom pucken tillbaka och då stötte Nygård in pucken. 1-3!
FBK fick ett powerplay och Linus Johansson hade pucken i mål men det dömdes bort för spark. 2-3 skulle komma ändå när Theodor Lennström som spelade in till Jens Westin och FBK-backen stänkte in pucken vid vänsterstolpen med tio minuter kvar.
Örebro var skärrat och FBK jagade kvittering. hemmalaget fick chansen i powerplay med 2:17 kvar och det dröjde bara fem sekunder innan Michael Lindqvist bombade in 3-3-pucken till de knappt sex tusen åskådarnas glädje.

Förlängning

Nygård träffade ribbkrysset efter femton sekunder och Harper FBK-Werners målvaktsmask minuten senare. Örebro hade ett par chanser att avgöra men Werner spelade mycket bra. Efter 3:44 kom avgörandet då Gustav Rydahl nära mål spelade i sidled till Michael Lindqvist. "Linkan" sköt direkt och 4-3 var ett faktum!
En fantastisk vändning av FBK som åter visade sig väldigt starka i slutet på matchen.