Debutant 1: Noah Andersson
Publicerad: 2020-01-02
Eftersnack
17-årige Noah Andersson fick SHL-debutera när Färjestad mötte Linköping.
– Det var magiskt, det var grymt!

Det är alla hockeyjuniorers dröm att få debutera i SHL. 17-årige Noah Andersson fick se drömmen gå i uppfyllelse när Färjestad mötte Linköping.
När fick du reda på att du skulle spela?
– Fick reda på det igår, faktiskt, tränaren ringde, säger Noah.
– Fick åka upp från Göteborg och vara med och träna igår och så en träning med laget idag.
Nervöst?
– Jag ska inte ljuga, jag var rätt nervös när jag klev ut, erkänner han.
– Uppvärmningen var ganska lugn men sen när man skulle ut på introt pirrade det lite i magen, när man hörde alla skrika. Det var magiskt, det var grymt!

Debuten var inte spektakulär på något vis, det blev bara två byten och totalt 1:39 minuters istid. Han fick inte ens röra pucken under första bytet.
– Precis, lite jobbigt, man vill röra pucken så snabbt som möjligt, säger han.
Han tog istället tillfället i akt att använda sin fysik, han hade ett par tacklingar.
– Måste ta för mig men var lite övertänd, kanske, skrattar han.

En boost personligen att få spela med A-laget och göra SHL-debut? – Jättekul att få testa på det här, jag är jättetacksam för det. En sporre!
Noah har verkligen hockey i generna, hans pappa är Frölundaikonen Niklas Andersson och brorsan Lias är NHL-proffs i New York Rangers. Talangfulle Noah är själv i sin karriärs begynnelse, han har nu gjort en och en halv säsong med Färjestads J20-lag.
Hur hamnade du i Karlstad?
– Fick förfrågan förra året om att komma hit och testa, kände mig direkt välkommen här, säger han.
– Lite skönt att komma undan Göteborg, jag har lärt mig lite av Lias, bra att växa och mogna lite själv.
Skillnaden mellan SHL och J20?
– Det går lite snabbare, skickligare spelare och lite mer folk på läktarna, ler den sympatiske junioren från Ytterby utanför Göteborg.
– Jag har nog inte spelat för mer än tusen personer förut.
Mot Linköping var det nästan åtta tusen på läktarna och det var garanterat inte sista gången vi såg den gallerprydde 17-åringen på SHL-isen med sin fartfyllda spelstil.

Webredakt Hans-Göran Bäckström