”Linkan” laddar för en kväll i Jönköping
Publicerad: 2019-01-10
inför match
Michael Lindqvist missade matchen i Skellefteå och fick se den på tv. Nu är han dock på gång igen och laddar för kvällens bortamatch mot HV 71.

– Vi har revansch att utkräva, säger han.

Det är snart två månader sedan han landade i Karlstad igen efter utflykten till Hartford - ett äventyr som inte gick riktigt som han hade tänkt sig.
– Jag har sagt det tidigare, men hockeyn vi spelade där borta kändes inte rätt för ,in egen utvecklings skull. Sedan jag kom hem igen så har beslutet känts mer och mer rätt, säger han.

Hur har omställningen varit?

– Helt okej tycker jag. Jag var ju inte borta så länge och höll väl fortfarande på att försöka vänja mig med den lilla rinken när jag åkte hem, så omställningen tillbaka har gått bra tycker jag.

Vad är den stora skillnaden då? Rent utrymmesmässigt förstår man ju, men hur känns skillnaden av?

– Här får man mer tid att göra spel med pucken. Där blev det mest att man skulle chippa ut och jaga. Första matchen tillbaka i Sverige var i Gävle och då slog det mig hur stor skillnad det faktiskt är när man väl är ute på rinken. Allt känns så himla stort, säger han.

Det var ett väl fungerande lag han kom tillbaka till, vilket han kände av ganska direkt. Men han gillar inte att jämföra de olika upplagorna av Färjestad han spelat i.
– Det brukar sällan bli en rättvis jämförelse. Men förra säsongen var vi kanske mer snitsiga i spelet och inte så täta bakåt. I år är defensiven bättre och vi är kanske ett mer hårt arbetande lag över hela banan. Det finns också en jäkla moral i den här gruppen vilket vi visat vid ett flertal tillfällen då vi tagit ikapp och vänt matcher.
{!A}

Hur påverkar sådana saker framtiden? Tänker på hur man själv ser det och som ett möjligt motståndarlag.

– Vi känner att vi aldrig behöver ha panik om vi skulle ligga under med en eller ett par puckar inför en tredje period. Vi har visat både oss och andra lag att vi aldrig ger oss utan sköljer på och många gånger, som jag sade, så har vi vänt. Det är en styrka vi har inom oss och som motståndare går man aldrig säker.

Han missade senaste matchen på grund av skada och fick se matchen på tv. Inget han direkt föredrar.
– Nej, det är rent av jobbigt. Man vill ju vara med och bidra, och när man som jag fick kasta in handduken relativt sent så är det ingen bra känsla i kroppen. Men vad ska man göra? De som spelade gjorde ett kanonjobb vilket visar på vilken bredd som finns i vår trupp, säger han.

Den direkta framtiden är kvällens match mot HV 71. Men i ett längre perspektiv är det inte så mycket funderingar ännu.
– Jag sade det när jag kom tillbaka, att nu vill jag landa lite och hitta glädjen i spelet igen. Vi har vunnit många matcher och den egna produktionen har varit helt okej. Jag är tillfreds med den, men som allt annat så kan det bli bättre. Jag har mer att ge.
{!B}

Att han trivs i Karlstad är ingen hemlighet, och önskan från den sportsliga ledningen att han stannar kvar känner han väl till.
– Jo men så är det ju. Jag och min agent har en bra dialog med Peter och Totto och vi är överens om att just nu är det nuet som gäller. Sedan får jag ta ställning till hur jag ska göra, men jag älskar att spela här inför den här publiken.

Beskriv hur du menar?

– Som hockeyspelare vill man väl alltid spela sina matcher med en bra stämning på läktarna. I vårt fall så har vi mycket folk på matcherna och fans som hjälper till att skjutsa in den där lilla extra energin i laget som många gånger hjälpt oss att vinna matcher. Det är inget jag bara säger utan det är fakta. Också en stor anledning till varför jag gillar att vara här, säger han.

HV 71 ikväll. Hur tänker du inför kvällen?

– Att vi har revansch att utkräva sedan sist. Vi vann båda matcherna i Jönköping förra säsongen, men tappade senast. Vi ska upp på vinnarspåret igen, så är det, avslutar Lindqvist