Ville Leskinen trivs i sin nya omgivning
Publicerad: 2019-09-24
intervju
Han går runt och tittar, småler och slänger lite käft med sina lagkamrater. Han är ganska fåordig men inte blyg som man skulle kunna tro vid en första anblick. Nu har han dessutom börjat göra mål. – Jag trivs bra här, konstaterar Ville Leskinen.

Han är snart två månader in på sitt första utlandsäventyr. Alla som provat på det vet att det tar ett tag innan man hittar sina platser, både rent geografiskt som i relationer med arbetskamrater, eller som i Villes fall, lagkamrater. Men den där bussresan från Stockholm i slutet av juni har hjälpt honom.
– Det var en ganska lång resa och med Mozik och Blum på bussen gick den ganska fort. Det var trevligt att få sällskap direkt och ganska skönt at träffa några killar direkt. De var ju samma läge som mig, nya och utan bekantskaper. Vi har hängt ihop sedan dess, säger han.
{!A}

Trion Leskinen, Blum och Mozik kan ofta ses ihop i spelarfiket eller på någon restaurang där det serveras kvällsmat.
– Det blir ju lite ensamt, det blir det. Men grabbarna i laget har tagit hand om oss nya på ett jättefint sätt och man kom fort in i gänget, säger han.

Just miljön kring ett hockeylag är förmodligen det samma var du än spelar, och det är ju där stor del av dagen tillbringas. Men det blir också en hel del ledig tid och den spenderas ofta ihop med en kontroll till ett Playstation.
– Umgås jag inte med någon av killarna i laget blir det en del Playstation. Jag är inte så bra än, men kanske blir det framöver, skrattar han.

Han bor i en lägenhet inne i centrum och har funnit att Karlstad är en trevlig stad att bo i.
– Lite liten, men väldigt trevlig. Allt är nära så man tar sig dit man ska på kort tid. I början cyklade jag faktiskt till arenan.
{!E}
På isen har det också börjat hända grejer. Två viktiga mål i de två senaste matcherna tyder på en gryende form.
– Det tar ett tag att komma in i det. Matchen senast mot Brynäs, där spelade vi inte speciellt bra men vi lyckades att vinna ändå.

För dig som uttalad målskytt, är det extra viktigt att få göra målen direkt?

– Jag tror att alla vill göra mål, men visst är det skön att se pucken gå in. Målet i Brynäs var ju väldigt viktigt för laget och sen måste jag berömma Sebbe Erixon som gjorde grovjobbet där, säger han ödmjukt.
{!B}

Matcherna rullar just nu vidare i ett något lägre tempo än starten bjudit. Malmö hemma på torsdag och om de kommande motståndarna, säger han:
– Ärligt så vet jag väldigt lite om Malmö. Vi har nog med egna grejer att rätta till i början av veckan, men jag antar att det kommer saker att titta på lite närmare match. Både jag och laget har massor av förbättringspotential.

Och vad gäller eftermiddagen idag så föreslog Vojtech Mozik en promenad i solskenet. Förmodligen blir den i sällskap av Ville Leskinen.
{!C}
{!D}