Åslund matchvinnare med klassmål
Publicerad: 2022-10-06
Eftersnack
Efter tre snabba mål i tredje perioden inom 69 sekunder var det 3-3. Då slog FBK-veteranen Per Åslund till med matchavgörande 4-3.
– Pucken satt där jag ville, ler Åslund som tryckte upp pucken i det bortre krysset.

Färjestad vann mot Rögle med 4-3 efter en väldigt omväxlande match. 1-0 efter första perioden byttes till 1-2 efter andra, en dålig FBK-period.
– Vi får ett långt powerplay och ingen utdelning, de får momentum och gör mål i powerplay. Vi tappade all press och allt spel i andra, säger Per Åslund.
Vad sa ni i pausen, för det var grym skillnad på er till den tredje perioden.
– Vi sa bara att andra var för dåligt och vi måste upp. Stark av oss att komma upp i tredje och bara köra över dem, tycker han.
. – Där visade vi styrka och vilket bra lag vi är när vi visar intensitet och jävlar anamma.
Det blev ändelserikt i början på tredje med 2-2 och 2-3 kort efter?
– Det är ju lätt hänt att vi går ner oss igen där men skönt att vi fick göra mål snabbt där, säger FBK-veteranen.
För bara 27 sekunder efter 2-3 kunde Remi Elie skicka in en retur till 3-3.

Sen kom det matchavgörande målet och det var Åslund som gjorde det efter fint förarbete av Remi Elie och Joakim Nygård, ett riktigt snyggt mål.
– Det är fint, Elie driver upp pucken och jag vet att Nygård gillar att spela bakom ryggen, pucken satt där jag ville, säger målskytten som tryckte upp pucken i det bortre krysset.
Det blev spännande på slutet när Rögle spelade med sex utespelare mot fyra.
– Starkt att hålla emot där, de har skickliga spelare i powerplay. Vi offrade oss och slängde oss till höger och vänster, det var skönt att se.
Vad säger du om Adam Edströms tackling i huvudet på Michael Lindqvist?
– Den är extremt respektlös, han kunde ha hoppat till vänster, den är ful, det är bara att hålla tummarna att han klarade sig.
Åslund har ju själv genomgått en långvarig frånvaro efter en hjärnskakning och har sin syn klar.
– Man får rysningar när man ser repriserna, den tar inget bra och är inte ok, de där tacklingarna ska bort.

Nu har ni sex raka bortamatcher, hur hanterar ni det?
– Vi kommer att ha några timmar tillsammans i buss och flyg men det är bara att gilla läget, säger den rutinerade 36-åringen.
Vad tar du med dig för favoritsak då?
– Det är kudden alltså, skrattar han.