Sebbe: – Därför är jag inte med
Publicerad: 2020-10-15
Människan
Efter att ha missat ett antal matcher av ”personliga skäl” fanns Sebastian Erixon med på gårdagens träning, redo för match. Men det blir ingen match för Sebbe idag. Livet kom emellan.

– Min fru mår inte så bra just nu och jag behöver finnas där för henne, säger han.

Torsdagen i Karlstad bjöds på strålande solsken och Sebastian bjöd på en kopp kaffe på hemma på altanen. I en perfekt värld hade han suttit på ett flygplan på väg mot Skellefteå. Men det är inte alltid man kan styra över saker och ting.
– Nej, så är det ju. I min värld går alltid familjen först och det är därför jag har varit borta en del senaste tiden, och det är därför jag inte spelar ikväll, säger han.

För några år sedan hade Sebastians fru Gabriella problem med magen. Det blev till slut akut och Gabriella tvingades till en operation. Det var en orolig tid för paret då tankar på en framtida ensamhet utan sin partner fanns hos både Sebbe och Gabriella.
– Det fanns stunder då när man hade jobbiga tankar om att jag skulle bli själv med vår dotter. Jag vet att Gabriella hade liknande - att vår dotter skulle behöva växa upp utan mamma. Men Gabriella är en så stark människa och har alltid satt alla andras välmående före sig själv. Jag kommer ihåg vad hon frågade det första hon gjorde efter sin operation. Det var om jag och hennes pappa hade ätit något. Det säger lite om hur hon är som människa. Troligen kommer allt det här ikapp nu och nu är det jag som behöver ställa upp för henne, säger Sebbe.
{!A}

Det är inte helt enkelt att förklara för andra människor hur det blir i skallen när tankarna far iväg och ställer till det.
– Nej, och det blir svårt även för mig. Jag vet att laget vill ha mig där, samtidigt som Gabriella just nu behöver mig mer än laget. Så för mig blir valet enkelt - familjen går alltid först. Sen är det upp och ner med det här. Vissa dagar är bättre och vissa mindre bra. Jag kan bara göra det jag kan, och just nu är det att vara med min familj, säger han.

Sebastian beskriver situationen som ett litet ”Moment-22”.
– Det blir ju så. Jag är frisk och kry och vill spela hockey. Samtidigt får jag inte frid i tanken då jag vet att Gabriella mår dåligt om jag inte finns hos henne. Det blir svårt att sortera och min prestation på isen blir ju heller inte vad den ska vara. Så just nu är läget som det är och vi gör vad vi kan. Vi får också allt tänkbart stöd från Färjestad. Allt från ledare, spelare och andra i föreningen. Jag är oerhört tacksam att det finns ett stort tänk på människan i föreningen, säger Sebbe.

Vad händer framåt?

– Vi är ”day-by-day”, säger han med ett leende.
– Nä, men vi tar det dag för dag och känner oss fram. Ett led i det är ju att berätta om anledningen varför jag saknas i laguppställningen. Det blir en lättnad för alla inblandade och ett steg för oss här hemma att ta hand om oss som familj på bästa sätt. Det är en viss lättnad att veta att andra vet, då slipper folk spekulera, säger han.

Sebastian och Gabriella ber om förståelse för situationen och önskar inte kommentera ytterligare.
{!B}