Hem, ljuva hem – Magnus Nygren återvänder
Publicerad: 2022-12-23
Lagbygget
– Det går att ta pôjken ur Färjestad – men det går inte att ta Färjestad ur pôjken.

Orden kommer från Magnus Nygren som nu, när innevarande säsong är färdigspelad, flyttar hem till Karlstad och Färjestad BK för gott efter sex säsonger i Schweiz och HC Davos.

Det må vara en illa dold hemlighet, men nu är flytten offentlig.
– Det är högst ovanligt för oss att presentera ett nyförvärv inför nästa säsong dagen innan julafton. Men med tanke på att Davos gått ut med att han sagt upp sitt optionsår, och att vi varit öppna med att vi haft en dialog så kände vi att det var lika bra att göra det nu, säger Rickard Wallin som är glad över att Magnus Nygren nu åter drar på sig den grönvita tröjan.
– Jag tycker att Magnus har växt, både som spelare och människa, under sina år i Davos. Att vi får hem samma spetskompetens som när han lämnade är helt klart och vi tror att Magnus har massor kvar att ge, både på isen och som ledare i laget.

För Magnus har det varit – och är fortfarande – ett bra äventyr i alplandet.
– Vi har trivts här nere från dag ett, och det gör vi fortfarande. Davos kommer ju alltid att ha en stor plats i mitt och familjens hjärta efter alla år här nere. När jag berättade för laget att jag kommer att lämna…ja, det var tufft. Jag är ju en känslomänniska och det blev en del tårar. Men det är egentligen bara skönt, för blir det tårar så är det äkta känslor.

Beslutet att komma hem då, vad har varit avgörande?

– Många saker. Jag har väl alltid haft dörren öppen för Färjestad, men har också varit tydlig med att jag trivs bra i Davos. Jag känner att de har stort förtroende för mig här nere och jag får möjligheten att spela i ett bra lag. Men att få möjligheten att komma tillbaka till min hemstad och min moderklubb har ju alltid legat där bak i skallen. Jag är tacksam mot Rickard och övriga i gänget som visat intresse för mig på riktigt och intresset är som sagt ömsesidigt. Jag känner att jag har mer mycket mer att ge, och jag vill också stå på det där torget igen, säger han med ett leende.

Vilken typ av spelare är det som kommer hem?

– Det är en som fortfarande kan trycka iväg en och annan krutare från blå, men också en bättre spelare över hela banan. Det fick man lära sig ganska snabbt när man kom hit. Spelet är inte så strukturerat som i SHL utan det är mycket mer flängig hockey, lite mer fram och tillbaka. Så jag tycker själv att jag utvecklat min defensiv ganska mycket och framåt har det liksom aldrig varit några bekymmer. Det är en bättre Magnus Nygren som kommer hem än som lämnade, det kan jag nog säga.

Har du och Tomas Mitell hunnit samtala ännu?

– Absolut, det har vi. Jag gillar det jag hör från honom – och om honom. Han verkar gilla raka rör och tydlighet, vilket passar mig alldeles utmärkt.

Nu väntar först och främst Spengler Cup på hemmaplan i mellandagarna innan säsongen tar fart igen och Nygren och Davos har planer på att spela länge.
– Nu vet alla att det är min sista säsong här nere, och efter idag är det också officiellt var jag ska nästa säsong. Nu vill jag avsluta min karriär i Davos på bästa möjliga sätt och helst av allt åka hem med ett mästerskap. Det hade ju varit en underbar punkt för några riktigt fina år i klubben. Davos har ju blivit som ett andra hem för oss, hela familjen. Sen är det ju andra praktiska saker med att flytta hem till Karlstad, för det hade vi ju gjort någon gång oavsett. Barnen blir äldre och ska in i skola osv, sen vill ju min fru ta tag i en del saker så tidpunkten för att komma hem känns bra på alla sätt.

Den allmänna känslan nu när allt är presenterat?

– Jag är väldigt glad för alla år jag fått i Davos, och är ytterst tacksam för att jag de kommande tre säsongerna ska få dra på mig den där älskade gröna tröjan igen. Bilden av att åka in i Löfbergs Arena till publikens jubel har funnits i drömmarna vid åtskilliga tillfällen. Till hösten blir det verklighet igen. Det ska bli mäktigt, avslutar Nygren.