Tillskott i truppen inför omstarten
Publicerad: 2024-01-01
DamAllsvenskan
5 januari drar nästa steg i kampen för SDHL igång. För Färjestads del är det spel i den norra hockeyallsvenskan som gäller, och lagom till omstarten kan vi nu presentera ett tillskott till truppen.

Sportchef Emma Murén har jobbat hårt, både på som utanför isen, för att göra Färjestad BK till ett bättre rustat lag den här säsongen. Hittills har resultaten varit bra, med en förkrossande serieseger i den NDHL västra. Nu när det är dags att kliva in i allsvenskan blir motståndet också av vassare kaliber. För att stå bättre rustade har Murén hittat ett tillskott i den 25-åriga kanadensiskan Jetta Derenoski. En spelare som kommer från spel i Nipissing University hemmahörande i North Bay, Ontario.

– Jetta har varit med oss nu några träningar och hon har redan imponerat. Hon är en smart spelare som läser spelet väldigt bra, är snabb på skridskorna och ger sig aldrig i närkamperna. Hon kommer definitivt vara ett bra tillskott för oss inför Allsvenskan och ett kommande slutspel, säger Murén.

För Derenoski blir det för sta gången hon provar på spel utanför hemlandets gränser.
– Jag är spänd av förväntan och det ska bli spännande att få vara en del av en så stor och ärofylld klubb. Det blir en ny erfarenhet för mig, men är väldigt sugen på att få komma igång och utveckla mig själv tillsammans med mina nya lagkamrater, säger hon.

Första matchen i damernas allsvenska spelas hemma i Löfbergs Arena nu på fredag (5/1). Matchen startar klockan 19:00 och alla är givetvis välkomna att ge laget sitt stöd när en ny etapp på resan mot den stora drömmen startar!

Stefan Eriksson