Välkommen till oss, Joel Kellman!
Publicerad: 2023-05-25
Lagbygget
Färjestad BK har gjort klart med centern Joel Kellman.
Kellman, senast i Växjö Lakers, har skrivit på ett treårigt kontrakt med Färjestad.
– När Joels namn dök upp som en möjlighet så tyckte vi att det fanns en bra roll för honom hos oss, och jättekul att han kände likadant säger Rickard Wallin.

Uppvuxen i Karlskrona så startade naturligt nog Joel Kellman karriären i KHK. Under junioråren representerade han mestadels Malmö Redhawks innan han återvände till moderklubben säsongen 2013/14. Två år senare var han med och spelade upp Karlskrona i SHL, och han blev kvar i klubben till 2018, då han i samband med att KHK åkte ur SHL, hamnade i Brynäs.

Det blev dock bara en säsong i Gävle innan det blev San Jose istället - blandat med Sharks i NHL och Barracuda i AHL. Det blev två hela säsonger på den amerikanska västkusten, där han även startade en tredje. Mitt under den valde han dock att ta sig till Sverige igen och där blev ny klubbadress Växjö. Det efter att många andra klubbar varit intresserade av att få hans namn på papper. Ett Växjö där han var med och vann guldet i våras. Nu vänder han dock sina blickar mot Karlstad och Färjestad.

– När det blev som det blev med Växjö och jag fick höra att Färjestad var intresserade så gick det ganska fort. Intresset var ömsesidigt och det ska bli spännande att komma till Färjestad som alltid varit en toppklubb och som går för att vinna, säger han.

Vad känner du att du kan bidra med till ditt nya lag?

– Ett bra tvåvägsspel med lite offensiv, hoppas jag. Jag vill bidra med mer än vad vi gjorde säsongen som var, och det vet jag att jag kan, så det hoppas jag få ut framöver.

Ett treårigt kontrakt. Tankar kring det?

– Kul att skriva så pass långt kontrakt. Det ger stabilitet samt att det också visar att Färjestad tror på mig. Det känns jättebra, säger han.

Du har ju blivit mästare också, så du vet ju vad som krävs, likt några ur den befintliga truppen. Hur viktigt är det att den kunskapen finns  i en grupp?

– Så klart tror jag det är viktigt att ha folk som vet vad det handlar om.  Det tror jag är en viktig del, att ha lite rutin. Man vet vad som gäller när det stormar lite och kan behålla lugn i gruppen. Det tror jag absolut är viktigt, säger Kellman.

För Rickard Wallin och sportgänget blev Kellman intressant direkt.

– När den  situationen dök upp som vi…eller ja, när vi fick fick veta att Joel inte skulle vara  kvar i Växjö så kändes det som det var en spelare som är tillräckligt intressant för oss av många anledningar. Dels att han spelar på ett på ett lite annat sätt än de centrar vi har i laget där vi tycker att vi har. i både Linus och Westfält, två väldigt duktiga tvåvägcentrar. Vi tittar på att försöka ha lite olika inriktningar på våra olika lagdelar, och där tycker vi att Joel är duktig i djupledsspelet och en kreativ och kvick center som vi tror att det finns mer att hämta av i en ny roll hos oss. En roll som han av olika anledningar inte kunde få i Växjö. säger Wallin.

För folk som inte har sett honom, eller tänkt på honom så mycket, vad är det för typ av center? Antar att det blir lätt att att man gör en jämförelse med de spelare som varit här innan?

– Det är ju precis det man ska undvika att göra och så ser vi inte på lagbygget.

Vi försöker hitta olika egenskaper som gör laget bättre men ändå har en röd tråd i sitt spel.

Men Joel är en en ganska kvick, smart och kreativ centertyp som är duktig på att skapa. Han gör det på ett ganska rakt sätt i sitt anfallsspel trots sin relativa litenhet och han är en tydlig centertyp som läser spelet bra. Jag minns honom själv som spelare när han kom upp i Karlskrona som en väldigt  talangfull kille som har växt in i seniorspelet på lite olika nivåer i både SHL och AHL, och så sent som i fjol spelade han VM, så det finns ju kvalitéer där och vi tror vi kan utnyttja dom hos oss. Vi ska hjälpa honom att hitta sin maxnivå, och då finns det väldigt mycket att gilla med honom  som gör att vi kan  bli både bättre och bredare. Att han dessutom har varit med och vunnit är inget jag ser som en nackdel direkt utan snarare tvärtom, avslutar Wallin.

Stefan Eriksson