Joel Nyström har fått sitt rookiekontrakt
Publicerad: 2021-01-20
Lagbygget
Det var en tidsfråga, men nu är det gjort. Joel Nyström har skrivit på sitt första a-lagskontrakt med Färjestad BK.

– Riktigt kul att allt slit jag lagt ner betalar sig. En dröm som går i uppfyllelse, säger han.

Kontraktet med Joel Nyström sträcker sig säsongen ut plus ytterligare två år, så han blir kvar i den klubb han alltid har spelat för.
– Ja, allt började ju här och det är jättekul att det fortsätter. Ett fint kvitto för mig själv också att allt slit jag lagt ner under åren nu betalar sig. Det är det här jag kämpat för, säger han.

Hur upplever du skillnaden mellan juniorhockey och den i SHL?

– I början var det väldigt mycket att försöka känna på spelet. Alla är större, starkare och smartare spelare. Det tog en tid att vänja sig men det har tagit sig mot slutet. Nu får man växla upp lite. Börja ta för sig mer, hänga med i anfallen men fortfarande spela det enkla spelet. Sen tycker jag det gått helt okej hittills vilket bygger självförtroende.

Hur har snacket gått under hösten?

– Vi har snackat hela hösten. Att jag ska gå ut och spela enkelt, att jag har fått chansen av en anledning. Men det ska till lite flyt också. Jag menar, Sebbe (Erixon) har varit borta en del, Albert på VM, Mozik lämnade osv. Det blev plats och tränarna har gett mig chansen. Jag är tacksam för att jag fått den här möjligheten, det är verkligen jättekul.

Går du in i nästa säsong på ett annat sätt nu tror du?

– Nej det tror jag inte. Jag kommer att köra på lika hårt som jag alltid gjort. Inget kommer gratis så det är bara att gnugga på. Kanske behöver lite fler muskelkilon då spelarna i SHL oftast väger mycket mer. Jag behöver bygga på mig men fortfarande behålla smidigheten, säger Nyström.
{!A}

En som följt Joels unga karriär under en längre tid är sportchef Thomas Rhodin.
– Jag var under en tid tränare för våra 02:or, en väldigt bra årskull som innehåller bröderna Lööf, Affe Bergman och så Joel bland andra. Har väl följt de här killarna sedan de var 10 år ungefär.

Vad gör Joel Nyström till den han är?

– Han var duktig tidigt. En jäkla bra kille som hela tiden varit vetgirig, träningsvillig och han har alltid haft en fin skridskoåkning. Att det sedan har gått så fort att han redan nu har spelat till sig ett kontrakt kanske vi inte anade då, men det är såklart extra roligt att det är en hemmakille, som brinner för hockey, och som nu tar steget upp i a-laget. Med det sagt så vill jag också passa på att berömma vår akademi och ungdomsledare som än en gång visar att de gör ett jättefint jobb med våra unga spelare, avslutar Rhodin.