Färjestad BK plockar in finländsk forward
Publicerad: 2019-09-26
Lagbygget
Då Martin Johansson blir borta en längre tid väljer Färjestad BK att ta in en ersättare under tiden. Den finländske centern Jarno Kärki ansluter till laget per omgående.

Jarno Kärki är från Björneborg (Pori) i Finland och har, med några få undantag, spelat i hemmaklubben Ässät under hela sin karriär. Ässät kom klart sist i Liiga förra säsongen, men trots det fick Kärki ihop 30 poäng (17+13) på 41 matcher. Han gjorde även 9 matcher i Biel i NLA där han på 9 matcher noterades för 3 mål och en assist.
– Det är en stor spelare (194cm) som vet var målet är. Sin storlek tilltros är han bra på rören och han kommer först och främst in som en ersättare för Martin Johansson under dennes skadefrånvaro. Han är center men kan också spela vinge, säger GM Peter Jakobsson om nytillskottet.

Kärki har, efter sin säsong Ässät, gått och väntat på en öppning utanför Finland. Den kom nu i form av den här lösningen med Färjestad.
– Just nu är han som sagt intagen på ett korttidskontrakt som ersättare för en skadad spelare (Martin Johanson) och vi får väl se var det landar i slutändan, säger Jakobsson.

Jarno Kärki kommer till Karlstad ikväll och det är tänkt att han spelar redan på lördag. Han kommer att spela i tröja #67.