Färjestad nollade på hemmaplan
Publicerad: 2023-02-18
Matchreferat
Färjestad BK - IK Oskarshamn 0-3 (0-1, 0-0, 0-2).
FBK stod för en spelmässigt godkänd insats men saknade rätta spetsen framåt.

Första perioden

Precis som vanligt mot Oskarshamn brukar det vara fullt ös framåt oavsett vilket lag som har pucken. Så också idag, båda lagen tog pucken snabbt till anfallszonen. Bortalaget fick första numerära överläget men FBK städade bort det på ett bra sätt.
Hemmalaget hade några fina anfall i 6-7 minuten men Tim Juel i IKO-målet räddade.
Gästernas Robin Norell fick fritt på vänsterkanten när en hemmaback föll men Dennis Hildeby var följsam i FBK-kassen och räddade.
FBK fick nästa chans i powerplay, hade ganska bra spel men få avslut. Michael Lindqvist var närmast men pucken tog i utsidan av vänsterstolpen. I spel 5 mot 5 var det Oskarshamn sen som tog ledningen. Antti Suomela stod i vänster tekningscirkel och pricksköt in pucken i första krysset. 0-1 efter 12:29.
Båda lagen hade några halvchanser under resterande del av perioden men bortaledningen stod sig.

Andra perioden

Hemmalaget kom ut med bra energi och fart i spelet och jagade en kvittering. Man hade en del längre anfall men man hade svårt att ta sig in mot mål och skapa de riktigt heta lägena. Bortalaget spelade kompakt runt det egna målet och var hela tiden giftiga i sina spelvändningar.
FBK fick ett powerplay i fjortonde minuten men det blev misslyckat. Istället var det gästernas Ahti Oksanen som hade bästa chansen när han i friläge sköt utanför högerstolpen.
I nittonde minuten fick Oskarshamn ett powerplay men det var 0-1 in till andra pausen. FBK gjorde en ganska bra period vilket underströks av skotten som var 9-4 i hemmafavör.

Tredje perioden

FBK inledde väldigt piggt och fortsatte sin jakt på kvittering men Oskarshamn försvarade sig fortsatt starkt. Efter 5-6 minuter blev det tuffare, grinigare och lite smågruff efter avblåsningarna. Matchbilden blev alltmer tydlig, hemmalaget låg på och gästerna försvarade sig och spelade på kontringar.
Efter nio minuter kom 0-2 som en liten chock för hemmalaget, det var åter målkungen Suomela som slog till med en stryning nära målet.
Hemmalaget försökte och försökte framåt och plockade målvakten på slutet för att spräcka nollan. Men det slutade istället med 0-3 i tom kasse.

Spelmässigt var det ett klart steg framåt jämfört med senaste matcherna och arbetsinsatsen var det inget fel på. Men det rätta självförtroendet saknas och det var för trubbigt framåt för att man skulle ta poäng.