Förlust mot Örebro efter förlängning
Publicerad: 2021-08-27
Försäsong
Fredagskvällen i Hällefors bjöd på en jämn historia mellan Örebro och Färjestad. En match där samtliga mål kom i numerärt överläge och där Örebro drog längsta strået efter förlängning. Matchen slutade 2-1 (0-0, 1-0, 0-1, 1-0).

Den första perioden var till en början en ganska chansfattig period. Dock så tog det sig med tid och Daniel Viksten var den som kom närmast då han efter 11 minuter satte en puck i ribban. En period där det ändå kändes som ett visst övertag för grönvitt.

Andra perioden startade med en pigg inledning av Färjestad. De där riktigt vassa chanserna uteblev dock. Istället var det Örebro som efter 7.38, i spel fem mot tre, kunde sätta matchens första mål. Vår bästa chans kom åter genom Daniel Viksten, som efter 12 minuter åkte sig fri på högerkanten, men han lyckades inte förvalta läget.
Örebro det hetare laget i periodens andra halva.

Tredje perioden rivstartade med ett läge för Marcus Nilsson efter bara någon minut. FBK-lägret ville ha utvisning med det blev nej från domarna. När Färjestad fick möjlighet att spela 5 mot 3 så small det. Daniel Viksten fick äntligen sätta dit pucken med ett fint skott från backposition.
Lagen bytte därefter chanser men matchen gick tiden ut och förlängning väntade. En förlängning där Örebro fick spela 4 mot 3 efter att Joakim Nygård dragit på sig en utvisning i slutminuten. Något som utan tvekan också skulle kunna ha drabbat Örebros Kovacs i situationen innan.
I förlängningens powerplay avgjorde sedan Örebro och kunde ta hem segern, 2-1.
Nästa match för Färjestad BK är på tisdag då Oskarshamn väntar i Mjölby.

MATCHFAKTA

Örebro HK - Färjestad BK
2-1 (0-0, 1-0, 0-1, 1-0)
Mål, ÖHK: Miika Salomäki, Robin Kovacs. FBK: Daniel Viksten