Välkommen till oss, Jonathan Andersson!
Publicerad: 2023-04-14
Lagbygget
Jonathan Andersson ansluter till Färjestad BK. Han kommer närmast från två säsonger i Luleå HF.
– Det ska bli riktigt kul. Och stämningen som är i hallen är helt magisk. Ser fram emot att få vara på rätt sida när man hör ”hå hå ja ja”, ler han.

Jonathan Andersson befinner sig fortfarande i Luleå, men har fullt upp med att packa ihop sina saker för att bege sig söderut till Karlstad för att bland annat få återse en gammal kompis.
– Tänkte ta mig neråt under nästa vecka. Ska bli kul att få servera "Linkan" så han kan göra ännu fler mål, skrattar han.

De båda följdes åt i AIK och spelade tillsammans i sex säsonger innan de valde varsin väg ut i hockeysverige. De två senaste säsongerna har Andersson spelat i Luleå. Ett Luleå som stod på den förlorande sidan i finalen mot Färjestad 2022.
Det kändes som en riktig jäkla baksmälla efteråt, för det kändes som att vi hade en sån känsla i laget - att vi var oövervinnliga. Det var surt.

Nu byter han kostym och iklär sig den grönvita dressen istället.
Vad är det för spelartyp som kommer?
– En tvåvägsback med bra skridskoåkning och ett bra förstapass skulle jag nog säga, säger Andersson som skrivit på ett kontrakt över tre år.
– Blir lite mer tid att bygga på, samtidigt som det ger en stabilitet vilket är skönt.

Du har spelat många matcher i Löfbergs Arena. Hur ska det bli att få vara på ”rätt” sida?
– Det ska bli riktigt kul. Och stämningen som är i hallen är helt magisk. Ser fram emot att få vara på rätt sida när man hör ”hå hå ja ja”. Den vill man ju gärna höra många gånger nu, ler han.

Bildbyrån

Och en annan som ler är gamle kompisen Michael Lindqvist.
– Jättekul att han kommer till oss. Han kommer att bli en riktigt bra spelare för oss och är dessutom en gammal vän som jag umgåtts mycket med förr i tiden. Vi bodde ganska nära varandra när vi spelade i AIK och hängde mycket på fritiden. Sen tror jag att han också kommer att visa upp en hel del offensiva kvalitéer som han kanske inte fått utrymme för där han spelat de senaste åren. Riktigt kul att han kommer, och han kommer att passa perfekt in i gänget, säger Lindqvist.

– Det är en back som har stor rutin från SHL, och har sina främsta styrkor i skridskoåkning och speluppfattning. Han har också en offensiv uppsida som vi hoppas få se. Det kommer att hjälpa oss att transportera pucken ur egen zon. Han är i en bra ålder för att fortsätta vara effektiv och han kommer att göra vår backsida rörligare, säger sportdirektör Rickard Wallin som har skrivit kontraktet med Andersson över tre år.
 – Han ville gärna till Karlstad och vi tycker att det ger en långsiktighet. Han har varit något underskattad under sin tid i Luleå kan jag tycka, och hoppas nu att han kan växa in bra hos oss, ta ytterligare kliv och ge en stabilitet under de här åren, avslutar Wallin.