Förlängt kontrakt för Oscar Lawner
Publicerad: 2022-05-17
Lagbygget
Forwardstalangen från Kil, Oscar Lawner, har fått sitt kontrakt förlängt och blir således kvar i Färjestad BK.

– Det ska bli jättekul att få fortsätta utvecklas i den här miljön, säger han.

Ett slutspel men ganska lite istid. Trots det med en guldmedalj kring halsen när allt var avgjort.
– Helt fantastiskt. Även om jag inte haft så mycket istid så har jag varit med, varit förberedd på allt. Det har varit en häftig resa med en massa intryck att ta hand om, säger Lawner.

Vad tänker du på då?

– Att bara fått vara med och se och lära av sådana killar som till exempel Per Åslund, att se och lära av honom i alla delar. Hur han tränar, hur han förbereder sig och hur han har fokus på rätt saker. Svårt att hitta en bättre läromästare faktiskt, och det ska bli extremt roligt att få spela minst en säsong till med honom. Han har ju liksom jag sina rötter i Kil, vilket gör sitt, skrattar han.

Hur upplevde du skillnaderna mellan seriespel och slutspel?

– Förberedelserna är väl samma genom säsongen, men det där extra fokuset och känslan av att ingen ger sig är ju det vi tagit guld på, menar han.
{!A}

– Vi är väldigt glada att Oscar har förlängt sitt kontrakt med oss. Han har gjort en väldigt bra och stabil säsong och tagit steg i sin utveckling, som vi hoppas går i samma riktning nästa år. Vi hoppas och tror att han kommer att ta en större roll hos oss redan till hösten, säger Rickard Wallin och får medhåll av Lawner.
– Jag ser redan fram emot nästa säsong. Att få bygga vidare på det jag och resten av laget har gjort på slutet. Fortsätta där vi slutade, och för egen del fortsätta utvecklas i alla delar av banan. Tycker att när jag spelade med Pontus Widerström och Patrik Lundh så spelade jag nog den bästa hockeyn hittills, menar Lawner som också känner sig mer hemma i det nya sättet att spela.
– Det känns som att sättet vi spelar nu passar mig bättre. Vi har en struktur i grunden, men uppmuntras hela tiden att släppa ner axlarna och köra, gå på instinkt om läget ges. Det är ett spel som passar mig och flera i laget, säger han.

Kontraktet med Oscar Lawner är skrivet på 2 år.
{!B}