Axel Ottosson väljer att lämna Färjestad BK
Publicerad: 2019-09-12
laget
Två dagar innan SHL-premiären väljer Axel Ottosson att lämna Färjestad BK.

– Jag gör det för min egen utvecklings skull. Det är trångt i laget och jag ser inte att jag kommer att få den speltid jag skulle vilja ha, säger han. Ny adress blir Linköping HC.

Axel kom från Björklöven till Färjestad inför den förra säsongen. Det blev totalt 44 SHL-matcher i grönvitt där han satte två puckar i när och passade fram till nio. Nu väljer han alltså att flytta på sig.
– Det är blandade känslor. Jag trivs väldigt bra i staden och med gänget i och runt laget. Samtidigt måste jag ju för egen del spela, och som situationen är i Färjestad just nu så kommer det att bli svårt. Jag får en möjlighet att göra ett omtag i Linköping och ser fram emot det, säger han.

Det är en bransch där det inte bara går fort på isen. Även utanför kan det göra det, och uttrycket att ”det går fort i hockey” får vi idag ännu ett bevis på.
– Ja, man förstår ju de som står utanför om det känns konstigt ibland. Det är en märklig bransch, men det vet man ju om. Beslutet är taget och det finns inga hard feelings mot Färjestad alls i det här, säger Ottosson.

Sportchef Thomas Rhodin har förståelse för Axels önskan att lämna.
– Han är ung och behöver speltid för sin egen utvecklings skull. Axel är en kanonkille och vi önskar honom all lycka när han nu reser vidare i karriären, säger Rhodin.
{!A}