Adam Ginning klar för Färjestad BK
Publicerad: 2020-05-06
Lagbygget
Lucas Ekeståhl-Jonsson lämnade igår. Idag kommer JVM-kaptenen Adam Ginning in som ny spelare i Färjestad. Men han ska inte ses som en ersättare till Ekeståhl-Jonsson. – Adam är en stor och stark back som kommer att bli en defensivt stark pjäs i vårt lagbygge, säger GM Peter Jakobsson.

Det sägs att det går fort i hockey, och ibland även på spelarmarknaden.
– Ja, så kan det vara ibland, säger Jakobsson.

Adam Ginning har Linköping HC som moderklubb, och det är också där han spelat under alla sina år. Han var kapten i J20-landslaget under sin sista säsong där och ses av Jakobsson som en ung, lovande, stark defensiv back.
– Det är där han har sina styrkor. Han kommer att bli nyttig i boxplay och han kommer också att ge oss lite mera muskler i försvaret. Adam har aldrig backat när det har varit stökigt på plan, han är rejäl i sitt spel och räds noll motståndare, säger Jakobsson som sedan en längre tid haft koll på Ginning då han i landslagssammanhang hängt mycket med ”00-ligan”, Carl Jakobsson, Oskar Bäck och Albin Eriksson.

– Det känns ju fint att ha några killar, som genom åren har blivit väldigt nära vänner, på plats när man kommer som ny. Jag har ju aldrig bytt lag förut så det här kommer att bli jättespännande, säger Adam Ginning.
{!A}

Kontraktet med LHC gick ut och klubben valde att inte förlänga, vilket Ginning först kände en besvikelse över.
– Såklart. Jag har ju spelat där hela mitt liv så det kändes lite konstigt när jag förstod att det inte skulle bli något mer. Samtidigt insåg jag att det gav mig en stor möjlighet att se mig om efter en ny plats att utvecklas på. Jag pratade med min agent och sade att om jag fick välja själv så skulle jag vilja gå till Färjestad. Jättekul att det också blev så, säger han.

Det är flera anledningar som gjort att Färjestad haft en plats i Adams tankar.
– Dels är det ett bra lag som alltid är med i toppen. När jag varit där och spelat har det alltid varit ett skönt drag på läktarna och den kontakt jag haft med Peter Jakobsson…ja, det har känts väldigt bra alltihop, säger han och håller med Jakobsson i beskrivningen om spelstilen.
– Haha, ja…jag gillar det fysiska spelet och kampmomentet. Defensiven och spel i boxplay är väl det jag känner är mina styrkor. Och om det ibland hettar till och så…ja, då får det väl göra det då, säger han med ett skratt.

Adam Ginning väntas till Karlstad någon gång under veckan för en första träff med tränare och lagkamrater.

Kontraktet med Adam Ginning är skrivet på 1 år (rookieavtal).

Som medlem i Färjestad BK fick du den här artikeln via e-post innan den publicerades.

{!B}