Dubbel guldmedaljör klar för Färjestad BK
Publicerad: 2022-06-05
Lagbygget
Förra säsongen blev han mästare med sitt klubblag, Avangard Omsk i KHL. Den här säsongen byggde han på medaljsamlingen med ett OS-guld och ett VM-guld för Finland.

– Jag gillar att vinna. Det är därför jag valt att spela i Färjestad nästa säsong, säger backen Ville Pokka.

Ville Pokka har precis kommit hem efter några dagars stillhet på landet. Hem är Uleåborg, i norra Finland, i höjd med Luleå.
– Där hade ni en fin kväll har jag sett. Jag har också haft en fin period efter säsongen, med dubbla guld för Finland och allt vad det innebär, skrattar han.

Och visst är det så. Efter OS firades landslaget med en stor ceremoni på Olympiastadion i Helsingfors.
– Men det var i februari. Vädret var lite skönare när vi firade VM-guldet i Tammerfors nu senast. Det är kul att vinna, ler Pokka.

Efter fyra säsonger i Ryssland gör han nästa säsong sin första i SHL. Det i ett mästarlag där han med all säkerhet kommer att få ta ett stort defensivt ansvar. Något han är bekväm med.
– När jag var yngre var jag mer offensiv, men på senare år har det blivit mer åt det defensiva hållet. Ser mig som en bra tvåvägsback som kan göra ett bra jobb i båda ändarna av rinken, säger han.

Den rink som används i KHL är aningen smalare än den i Sverige. Men det är inget som Pokka känner ska bli något problem.
– Det blir en liten annan karaktär på spelet. Med mindre rink blir spelet mer intensivt, men de större ytorna ger en mer tid att sätta upp en bra offensiv. Jag har inget problem med något av det så det ska bara bli kul att komma till Sverige och Färjestad. Ett nytt land, en ny liga, nya lagkamrater och en klubb som vill vara med i toppen, det blir en härlig utmaning som jag ser fram emot väldigt mycket. Jag får dock öva lite på svenskan. Jag är från Torneå från början så lite kan jag, men just idag är den inte så bra, skrattar han samtidigt som han avslutar samtalet på just svenska.

Rickard Wallin ser fram emot att få in den rutinerade backen i laget.
– För det första är vi glada att Ville valde att komma till just Färjestad. Precis som han själv säger så är det en tvåvägsback som utvecklats åt det defensiva hållet. Vi vill ju såklart att han bidrar offensivt, vilket vi också tror kommer att ske.

Vad var det i Ville Pokka som fångade intresset?

– Vi sökte en spelare med defensiva styrkor, samtidigt med viss erfarenhet. Det får vi ju ändå säga att han klickar i de boxarna. Hela vår backsida, i och med Mikael Wikstrands operation och efterföljande frånvaro från spel, samt att Jesse Virtanen flyttade, gör ju att hela backsidan behöver byggas om från originalplanen. Vi har en del spännande, men aningen orutinerade namn på backsidan. Vi ville stärka upp med erfarenhet och är som sagt glada att Pokka ville komma. Sen är det ju ingen nackdel att han är en bevisad vinnare, säger Wallin.

Kontraktet är skrivet över kommande säsong.
– Det är ett upplägg vi båda känner oss trygga i. Utöver det pågår också ett fortsatt arbete med att hitta en lösning för att få Theodor Lennström att stanna hos oss, avslutar Wallin.