Linus Johansson blir Färjestad trogen
Publicerad: 2023-04-11
Lagbygget
Det fanns en klausul i Linus Johanssons kontakt om att kunna bryta kontraktet för spel i utlandet. Det fanns alternativ, och han valde ett av dem.
– Jag har valt att inte utnyttja min klausul utan har valt att stanna kvar här i Färjestad och fortsätta bygga på det vi startat, säger lagkaptenen.

Klausuler - en vanlig del i de moderna kontrakten.
– De finns i nästan alla kontrakt som skrivs nuförtiden. Ett riktigt ”otyg” som dock ger dig en valmöjlighet om det skulle dyka upp en möjlighet till ett äventyr utomlands, skrattar Linus Johansson som efter en bra säsong har haft alternativ att ta ställning till.
– Det gick bra i slutet av säsongen och i slutspelet och jag har haft möjlighet att göra något äventyr. Men Karlstad är hemma för mig nu. Jag trivs så fruktansvärt bra här, tillsammans med min sambo. Jag har istället kommit överens med Rickard Wallin och Färjestad om ett 5-årskontrakt utan klausuler. Så nu stannar jag här tills jag är ”gammel”, säger han på sin värmlandsinfluerade småländska.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Vad tänker man in i ett sånt beslut?
– Det är många parametrar, men trivsel står ju högt upp på listan, om du gillar att spela för föreningen och laget överhuvudtaget. Sedan är supportrarna en stor del, staden överlag. Har man kompisar utanför hockeyn, har man jobbmöjlighet efter karriären? Kan man skapa sig bra kontakt som en ambassadör i hockeyn? Man kan kolla på vad man vill jobba med och få lite extra hjälp när det väl är dags för det. Sedan är ju en del är lön och pengar.  Det är ju ändå ganska viktig för alla professionella idrottare. Det gäller att tänka vad man vill, och i mitt läge vill jag vara här, säger Johansson.

Magkänsla, eller vad styrde det definitiva beslutet?
– Det kändes helt rätt i magen. Man märker snabbt när man tar stora beslut vad man vill. Oftast är det när man får prata med sambo, brorsor, pappa och mamma. Där man kan prata fram någonting. Där sade de att ”du vet ju redan vad du vill göra”, och det visste jag.

När det nya kontraktet är vid vägs ände har Linus Johansson spelat nio säsonger i Färjestad och nått en ålder av 36 år.
– Ja, det sitter ju en gubbe i det där hörnet som fortfarande är stark som en oxe och hänger i, säger han och sneglar mot 22:ans plats i omklädningsrummet.
– Det är förhoppningsvis inte mitt sista kontrakt, men det är det sista på väldigt länge.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Och någonstans kan man skönja en viss längtan efter att få gå i bland annat Åslunds fotspår - att hålla på länge. Lika tydligt blev det efter den sjunde och avgörande kvartsfinalen där Johansson med respekt öste beröm över den store antagonisten från tekningscirklar och sarghörn - veteranen Joel Lundqvist.
– Det är som jag sa innan, en sån som han, vem vill inte ha en sån spelartyp i sitt lag? Det är skillnad nuförtiden än för femton år sedan. Davidsson, Jönsson, Nordström, Matte Johansson - det fanns många som då var i det laget du har spelat i från början. Så är ju inte modern hockey eller idrott längre. Därför tycker jag att det är så coolt med såna som Per Åslund och Joel Lundqvist. Det finns ju ett par andra i SHL också, de som vågar stå för att de bara vill vinna i den klubben de älskar.

Är det en känsla av glädje eller lättnad - att du vet var du ska vara en bra tid framöver?
– Båda! Det är så otroligt kul att de vill ha mig här länge, och jag vill vara här länge.

Verkar det vara en helt okej stad att fortsätta vinna i guld i också?
– Ja, sådär, säger Johansson med ett gapskratt.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

En annan som också kunde dra på smilbanden var sportdirektör Rickard Wallin.
– Att kunna behålla Linus över en längre tid är en tanke som aktualiserats när det nu fanns en klausul och dessutom bud från Schweiz. Vi är glada att nu kunna addera Linus till kadern av spelare med längre kontrakt, och likt Nygård helt utan ”out” i kontrakten.

Hur viktigt var det att Linus blev kvar?
– Linus, med flera, ger oss en trygghet och är i min mening en garanti för att vi i omklädningsrummet har en mentalitet som gör allt för att laget ska vinna. Det visar också på att vi kan vara med och vara ett alternativ trots locktoner från Schweiz. Vi klarar det inte varje gång, men när två parter som innerst inne vill samma sak så är det fint att kunna sätta sig ner, prata med varandra och komma överens om en lösning som blir bra för båda parter. Han ville vara här, och vi ville ha honom här och vi är jätteglada över att det nu är klart att det blir så, avslutar Wallin.

Kontraktet med Linus Johansson sträcker sig till och med säsongen 2027-2028.