Peppe Lundh klar för ytterligare en grönvit säsong
Publicerad: 2023-03-06
Lagbygget
En spelare som gör ett stort jobb i det tysta.
Ungefär så brukar spelare som Patrik ”Peppe” Lundh beskrivas.
– Det är här jag vill vara och fortsätta spela hockey. Det känns bra att få vara i den här föreningen också, och att få fortsätta vara det, säger Lundh.

Han var matchens enda målskytt i lördagens bortaseger i Skellefteå. En seger som togs med ett starkt decimerat manskap, men som också beskriver stämningen och lagets vilja att prestera. Peppe Lundh har alltid stått för hårt arbete och ett fint kvitto på att hans insatser uppskattas finns nu i en färsk kontraktsförlängning.
– Åren börjar gå och yngre kommer och trycker på, men ändå är man med. Det är väl ändå ett tecken på att tränarna och ”Walle” tycker om det man gör. Den rollen som jag har haft har inte varit den som jag har varit van med sen tidigare. Men jag har köpt den till hundra procent och tycker att det är roligt att få vara med och bidra med så mycket man kan och försöka göra det bästa av de situationerna hela tiden. Så det är bara att fortsätta med det.

Dina lagkamrater är inte sena att hylla din insats där ute. Hur känns det att få höra det?

– Det är jätteroligt såklart. Man får lite bättre självförtroende och orkar köra på ännu mer och hjälpa till ännu lite till. Men när man vet att det hjälper till så… Sen för min egna del så tror jag nog inte att det är något speciellt som jag försöker tänka på, utan det är nog bara att vara den som man är. Att folk snappar upp saker som man kan ta hjälp av är ju bara bra. Det är samma som jag hade också första åren när jag kom upp här 2010-2011.

Vilka var det du tog hjälp av då?

– Walle, Berglund, Frögga och alla de som var här, och då kunde man ju snabbt ta åt sig hur mycket som helst utav deras kunskap. Man har varit med om det själv och nu får man ge lite tillbaka på sitt sätt, vilket jag kommer att fortsätta med.

Skönt att få det här klart innan slutspelet?

– Ja, absolut. Det är såklart alltid någonting som ligger lite i bakhuvudet när man går runt och funderar över det. Så när man väl kan få det klart så är det ju jätteskönt att kunna lägga det åt sidan. Då blir det full fokus bara på hockeyn.

Nu går vi snart in i slutspelet. Vad har du för känslor?

– Ja, man känner att det börjar bubbla lite med allting runt omkring också. Folk börjar snacka lite om tabellplaceringar hit och dit och sådär. Och man känner ju den här känslan som alltid kommer framåt vårkanten när det vankas slutspel. Det ju någonting speciellt och alltid lika roligt att få vara med om också, så den resan ser vi fram emot, avslutar Lundh.

Även lagbyggare Rickard Wallin är nöjd med påskriften.
– Vi är jätteglada att vi hittat en lösning där vi får ha Peppe kvar. Han har visat på en väldig förmåga att anpassa sig till olika roller, och har i den positionen gjort en väldigt fin säsong hos oss. Vi tycker att Peppe står för väldigt mycket av de sakerna vi vill se i vårt lag. Hans erfarenhet, både på och utanför isen, har framförallt hjälpt de unga killarna att komma in i seniorhockeyn på allvar. Peppe visade också i slutspelet ifjol vilken laglojal spelare han är, och vi hoppas såklart på samma sak i år, säger Wallin.

Kontraktet är skrivet på 1 år. Kommentar?

– Det känns bra att ta ett år i taget, men vi tror och hoppas att det här inte är det sista kontraktet vi skriver. Trots att han snart är 35 år så har han mycket kvar att ge, avslutar Wallin.