Olle Lycksell klar för Färjestad BK
Publicerad: 2020-04-02
Lagbygget
Efter totalt 6 säsonger i Linköping HC väljer nu Olle Lycksell att vända blad och påbörja ett nytt kapitel i boken om hans hockeyliv. Det nya kapitlet stavas Färjestad BK.

– Jag vill fortsätta att ta steg i min utveckling och det ska bli riktigt kul och spännande att få göra det i Färjestad, säger han själv.

Att vara född i Oskarshamn och till slut hamna i Färjestad är ju en väg som vi känner till sedan tidigare. FBK-legendaren Mathias Johansson (#17 i taket) gjorde samma resa en gång i tiden.
– Jag får försöka följa i hans fotspår, ler Lycksell.
Då kan vi redan nu säga att om det händer kommer det att gå väldigt bra för Olle Lycksell!

Den snart 21-årige forwarden lämnade Oskarshamn för Linköping HC när det var dags för spel i U16 och har spelat där sedan dess. Totalt blev det 6 år i LHC’s organisation.
– Jag har LHC att tacka för väldigt mycket. Det var de som såg mig och plockade in mig i deras organisation och det är där jag fått min utbildning de senaste säsongerna. Det har varit bra år i LHC, men nu är jag sugen på en ny utmaning, säger han.

Utmaningen, enligt Lycksell, gäller dock inte enbart den sportsliga.
– Nytt lag, ny stad. Allt blir nytt och det är ett steg i livet som jag kände att jag ville ta nu. Rent hockeymässigt vet jag att jag kommer till ett lag som varje år vill vara med och tampas om guldet, det är ett offensivt målinriktat lag som man gärna vill spela i och att vara en del av, säger han.

När man spelar mot lag som är jobbiga att möta, med en tung offensiv…tänker man någongång att det vore roligt att spela just i det laget?

– Så tror jag många tänker. Man kanske får höra av polare att det är en bra förening osv. Det tar man med sig i bakhuvudet.

Vad kommer du att bidra med i ditt nya lag?

– Tanken är väl att jag ska vara ett offensivt hot och fortsätta utveckla det och att vara kreativ. Helt enkelt vara lite lurig där ute, ler han.

Några gamla bekanta i laget redan nu?

– Det är väl Oskar Bäck som jag spelat med i juniorlandslaget några gånger. Annars är det ingen, så det blir mycket nytt, säger han.
{!A}

Olle Lycksell var på snabbvisit i Karlstad och hälsade på tränare, ledare och några nya lagkamrater. Flytten till Karlstad blir först om någon vecka.
– En mycket spännande och intressant offensiv spelare med bra teknik och ett bra spelsinne. Han har gjort 2,5 säsonger i SHL och har spelat strax över 120 matcher i LHC. Han gjorde 21 poäng förra säsongen och vi ser väl att han ska kunna ta det ytterligare steg hos oss. Olle är en powerplayspelare och vi är väldigt glada att unga spelare som vill utvecklas väljer att komma till Färjestad. Det är ett gott betyg, säger GM Peter Jakobsson.

21 poäng i ett lag som mestadels kämpat i tabellens bottenskikt. Starka papper!

– Starka papper av en så ung kille. Som sagt, han har gjort över 100 SHL-matcher, visat att kan spela i SHL och kan ta ett kliv till. Han är draftad av Philadelphia Flyers (2017, runda 6 #168) och de ser ju säkert gärna också att han tar kliv då jag tror att han har en målsättning att hamna där till slut. Det här är inte slutstationen för Olle Lycksell, men det ser vi bara positivt på. Då får vi hit en ung kille som kommer att göra allt för att de kliv som behövs för att nå sin dröm, säger Jakobsson.

Kontraktet med Olle Lycksell är skrivet på 2 år.

Som medlem i Färjestad BK fick du den här artikeln via e-post en timme innan den publicerades.

{!B}