Dominik Furch klar för Färjestad BK
Publicerad: 2021-10-03
Lagbygget
Färjestad BK stärker upp målvaktssidan med den tjeckiske målvakten Dominik Furch.

– En möjlighet dök upp, och efter att vi värderat situationen så bestämde vi oss att gå för Dominik, säger GM Peter Jakobsson.

Dominik Furch (31) har spelat i SHL tidigare då han under säsongen representerade Örebro HK. Under hösten har han varit lagkamrat med värmlänningen Gustaf Thorell i HC Plzen. Nu blir det Sverige, Karlstad och Färjestad.
– Diskussionen har varit igång under lång tid. Vi känner att vi behöver stärka upp målvaktssidan då vi har som mål att vara med och spela länge i vår. Möjligheten att få loss Dominik dök upp och efter att ha värderat situationen valde vi att gå på det spåret. Det är den bäste målvakten som är på marknaden just nu, säger Jakobsson.

Vad är det vi får i Dominik Furch?

– En riktigt bra målvakt som spelat i SHL tidigare, och på så sätt känner till den. Han gjorde en jättefin säsong i Örebro när han var i Sverige senast så vi känner att vi får trygghet i det vi får in. Vi har också pratat mycket med folk kring Dominik, både on-ice som off-ice. Det är jätteviktigt för oss att veta vilken typ av människa vi får in i gruppen.

Vad händer med Haukeland och Eliasson nu?

– Vi ville från början satsa på både Henrik och Jesper. Försäsongen var lite svajig, där Henrik spelat upp sig på ett bra sätt när SHL har startat. Jag kommer att sätta mig ner med Jesper under veckan för att hitta bästa lösningen. Han hade en strulig säsong ifjol där han fick sina minuter i Salzburg, men han behöver spela och spela mycket mer än det vi i dagsläget kan erbjuda - med eller utan Dominik Furch i laget. Kan låta hårt, men vi bedriver idrott på den högsta nationella nivån och där är inte allt bomull, säger Jakobsson.
{!A}

För Dominik Furch blir det att packa trunkarna och ta sig från Tjeckien till Sverige.
– Ja, det ska bli skoj. Det här är en jättefin möjlighet för mig att spela i en bra klubb i en bra liga. Minns när jag var i Örebro, matcherna i Karlstad var alltid roliga att spela med den stämningen som var där. Ser verkligen fram emot det, säger Dominik Furch som i dagsläget inte har någon jättekoll på sin nya hemstad.
– Nej inte riktigt. Men jag har pratat lite med Gustaf Thorell och han har berättat att jag kommer till ett riktigt bra lag och att Karlstad är en jättetrevlig stad att bo i.

När räknar du med att landa in i Löfbergs Arena?

– Det blir troligen på onsdag, så jag får börja packa snart, skrattar han.

Kontraktet sträcker sig över den här säsongen.