Målkalas när FBK tog revansch på Luleå
Publicerad: 2023-11-02
Match
Färjestad BK - Luleå HF 7-3 (3-0, 2-0, 2-3). FBK rivstartade och hade 2-0 efter 40(!) sekunder. Man gick upp till 5-0 i andra perioden och det slutade med en stensäker 7-3-seger.

Första perioden

Publiken hann knappt sätta sig innan det var 1-0 på tavlan. Jonathan Andersson sköt från högersidan och pucken slank in bakom en skymd Matteus Ward i Luleåmålet efter bara 11(!) sekunders spel.

Bara 29 sekunder senare kom nästa mål, genom Joel Nyström som dök in mot mål och sköt in pucken via målvakten. 2-0 efter 40 sekunders spel!
Hemmapubliken var närmast euforisk medan Luleå såg rätt och slätt chockade ut.

FBK hade flera lägen att öka på sin ledning, Joakim Nygård hade ett friläge men hans skott satt i magen på Ward. I mitten på perioden hade Luleå ett par fina anfall men då klev Carl Lindbom fram i hemmamålet och räddade starkt.

I sextonde minuten bröt Mattias Göransson vid egna blålinjen och stack iväg framåt. FBK-backen passerade nästa blålinje och sköt ett dragskott som till allas förvåning slank in mellan benskydden på Ward. 3-0 efter 15:17!

Andra perioden

Hemmalaget fortsatte att dominera spelmässigt och fick utdelning.
- 4-0 (4:32) David Tomasek fick pucken nära målet och skickade in en backhand.
- 5-0 (5:51) då Axel Bergqvist sköt från blålinjen och pucken seglade in bakom en skymd målvakt.
Här tog Luleå timeout och bytte målvakt, Joel Lassinantti ersatte Matteus Ward.

Efter tretton minuter kom matchens första utvisning, följd av en andre, tredje och fjärde tvåa inom en dryg minut. Luleå fick spela 4 mot 3 och 5 mot 3 i nästan två minuter och bombarderade Lindbom i FBK-kassen. 20-åringen var helt fantastisk och tog allt till publikens jubel.

Tredje perioden

FBK skulle med sin 5-målsledning egentligen bara spela av matchen och plocka hem tre poäng.
Men tredje perioden skulle bli händelserik.
- 5-1 (5:07) I powerplay kunde Brendan Shinnimin peta in pucken bakom Lindbom.
- 6-1 (5:52) Joel Nyström sköt i sitt andra mål för kvällen bakom en skymd Lassinantti.
- 6-2 (6:52) Oliver Eklind petar in en retur när Lindbom är ur position.
- 6-3 (9:57) Jonas Berglund trycker in pucken.

Plötsligt var det bortalaget som hade vind i seglen och hemmalaget hade fullt upp.
FBK lyckades lyfta upp spelet och tillbringa en del tid i anfallszonen.
Klockan tickade iväg och Magnus Nygren kunde skicka in 7-3-pucken via en Luleåspelare i slutminuten.

FBK kunde därmed plocka hem en rättvis trepoängare och ta revansch på Luleå för strafförlusten uppe i Luleå för ett par veckor sen.

webredaktör Hans-Göran Bäckström