Färjestad BK förändrar på ledarsidan
Publicerad: 2021-03-30
Lagbygget
Den sportsliga ledningen i Färjestad BK har inför stundande slutspel valt att göra vissa förändringar i a-lagets ledarstab.

Med en tabellplacering långt från det önskade och special teams som inte fungerar tillfredsställande har den sportsliga ledningen valt att göra förändringar i ledarstaben. Peter Popovic och Gereon Dahlgren entledigas från sina uppdrag med omedelbar verkan och ersätts av Pelle Prestberg och Thomas Rhodin.
– Oerhört tunga samtal att behöva ta. Det är två kollegor, människor som också kommit att bli väldigt goda vänner som jag tvingats meddela det här beslutet, säger GM Peter Jakobsson.

Att förändringen sker redan nu förklarar Jakobsson så här:
– Det här var tänkt att bli lösningen till nästa säsong, men då vi har ett lag som vi tycker det finns mer i än en åttondeplats, plus att vi inte har fått varken powerplay och boxplay att fungera som vi vill väljer vi att göra förändringen redan nu. Nu har vi tre matcher kvar av seriespelet att sätta allt på plats innan säsongens höjdpunkt kommer. Killarna som kommer in är både bekanta och väldigt kompetenta och tillsammans med Johan så tror vi stenhårt på den nya konstellationen, säger han.

Peter Popovics kontrakt löper ut efter den här säsongen medan Gereon Dahlgren har ett år kvar på sitt avtal.
– Jag vill tacka ”Poppe” för hans insatser under de här åren han varit hos oss. Vi ska framöver sätta oss ned med Gereon och se över situationen då vi fortsatt tycker att han besitter många väldigt fina egenskaper. Men just nu behöver vi får till en förändring och har därför valt att göra på det här sättet. Oerhört tråkigt, men det är en del av jobbet, avslutar Jakobsson.