”Deadline day” med Rickard Wallin
Publicerad: 2024-02-15
Truppen
Säsongens övergångsfönster stänger vid midnatt idag 15 februari. Hur ser det då ut för Färjestad BK? Sportdirektör Rickard Wallin reder ut begreppen.

15 februari är dagen då det är sista chansen att göra förändringar i spelartruppen. Idag har vi meddelat att Victor Brattström dubbelskrivs med Bofors IK Karlskoga, och samtidigt blir vår namngivne tredjemålvakt.
– Det finns såklart en stor förväntan till det här datumet. Vi har hela tiden haft inställningen att om vi kunnat göra vårt lag bättre, så har ambitionen hela tiden varit att göra det. Men sett till laget vi har, och har haft att förfoga över under säsongen, har vi inte känt någon panik att göra något bara för att, säger han.

Så butiken är stängd?
– I stort sett ja. Det som hänt idag är att Victor Brattström lämnat för Karlskoga, och att vi har honom som namngiven tredjemålvakt under resten av säsongen. Vi kommer utöver det att plocka hem Alexander Ljungkrantz från Almtuna för att avsluta säsongen här hemma i Karlstad. Med hemma menar vi att Alexander haft ett kontrakt med oss hela säsongen, men har varit utlånad till Almtuna för att få mycket speltid och utvecklas på ett bra sätt. Han har en dispens vilket gör att vi kan plocka hem honom vid ett senare datum, men troligtvis i närtid, säger Wallin om Ljungkrantz som spelade tre matcher för Färjestad redan i december.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

(Alexander Ljungkrantz under matchen Färjestad-MoDo 19 december)

– I övrigt tycker vi att den spelartrupp vi har är konkurrenskraftig nog för att utmana på allvar när det drar ihop sig mot slutspel. Vi har fullt förtroende för våra spelare och ledare och hoppas att vi, tillsammans med publiken, har det bästa kvar att leverera, avslutar Wallin.

Stefan Eriksson