Carl Dahlström är grönvit!
Publicerad: 2023-06-01
Lagbygget
Den sista defensiva pusselbiten är på plats. Backen Carl Dahlström är hemma i Sverige igen och kommer de tre närmaste åren att spela i Färjestad BK.
– Jag har längtat efter att få känna den där riktigt genuina lagkänslan, säger Dahlström efter närmare åtta år i Nordamerika.

Han har i stort sett precis kommit hem. Basen är Stockholm och där håller han precis på att färdigställa den nya bostaden.
– Ja, jag håller på. Vi fick upp bordet igår och sen…ja, i vardagsrummet ligger det en massa resväskor och det är lite kaos här, säger han.
Men det blir dubbla boenden för Dahlström, för efter sommaren och tre år framåt så kommer Karlstad att vara adressen - åtminstone under säsong.
– Det känns riktigt bra faktiskt. I och med att jag och Viktor Ejdsell är väldigt goda vänner så har jag följt Färjestad på ganska nära håll sen vi skildes åt i Chicago.

Vad tycker du att du har sett av ditt nya lag?
– Det var ju snöpligt förra säsongen. Men det känns ändå som att det är något riktigt bra på gång, och det var ju heller inte så längesen man vann guldet. Det känns som att Tomas och ”Walle” och gänget har något riktigt bra på gång. Det känns som laget byggs på ett klokt sätt med tydliga uppgifter och roller, säger Dahlström.

Var ser du din roll i nybygget?
– Jag ska komma in och bidra med mitt spel som har tagit mig hit, framförallt stabilt bakåt. Det blir ju lite så, att när man spelar i Nordamerika så känns det som att du får en roll. En ganska tydlig roll. Och sen sätts du i den och så ska du bara göra det. Och för mig var väl det framförallt det defensiva. Jag har vissa säsonger fått lite mer fria tyglar framåt och då har det gått lite bättre poängmässigt. Men det är väl framförallt defensiven som har tagit mig dit jag är idag. Men jag vill ju vara med och bidra framåt också och framförallt spela, spela när det gäller.

Det känns lite som att…blir du satt i ett fack där borta så är det ingen som är intresserad av att vara nyfiken på om du har fler egenskaper. Stämmer känslan?
– Det ligger mycket i det du säger. Den här killen är bra defensivt och den här killen är bra offensivt, så han ska vi bara spela offensivt. Och Calle ska vi skicka in så fort det blir tekning i försvarszon, men blir det tekning i offensiv zon, då byter vi ut honom och tar in vår bästa offensiva spelare.  Lite så funkar det.

Måste kännas motigt om man vet att man har egenskaper som man egentligen aldrig får bidra med.
–Ja, lite så är det. Och sen, någonting som man ska plussa för i Sverige så är det ju det här med lagkänslan. Framförallt om man jämför AHL och SHL. I SHL så har man ju sitt lag och man kämpar tillsammans för att vinna. I AHL strävar vissa kanske för att laget ska prestera medan andra bara tänker på vad man ska göra nu för att ta sig upp till nästa steg som är NHL. I NHL får man ju den lagkänslan lite mer. Det kan bli lite spretigt i AHL så det är väl något som jag känner också lockar ännu mer med SHL - att få vara en del i en grupp som kämpar för något tillsammans.

Flyttbestyren fortsätter under helgen innan han på söndag tar sig till Karlstad för att träffa sina nya lagkompisar.
– Ja då blir det lite tester och annat. Det ska bli jäkligt skoj att träffa alla. Känns ju konstigt, men man vill ju ta den där ledigheten eller vad man ska säga, alltså återhämta sig. Nu har jag inte spelat så mycket i år men man har ändå kort rehab och jag har ju varit på is nästan hela året ändå och kört. Samtidigt vill man ju ändå dit och lära känna alla och träffa alla, komma in i gruppen, lära känna organisationen, komma in i staden och komma in i sin nya lägenhet. Det är också något som man längtar till.

Tre år - tankar kring det?
– Skönt med stabilitet - att veta att man ska vara på ett ställe en längre tid. Det blir lätt ryckigt där borta i och med att det kan bli en trade eller att bli uppsatt på waivers. Jag fick uppleva båda sakerna där borta. Därför ska det bli skönt, dels för min sambo och min hund, men också mig själv att veta var vi ska vara. En annan sak som är bra med Sverige och Karlstad är närheten till familj och vänner som kan komma och hälsa på under helt andra former än vad som blir möjligt när man bor på andra sidan Atlanten. Jag är supertaggad inför att få dra på mig Färjestadtröjan, säger han.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Med sina 195 cm och en vikt runt de hundra så är det en rejäl pjäs som Rickard Wallin och sportgänget har värvat.
– Vi ser Calle som en tvåvägsback med kanske sin största styrka i den defensiva zonen. Han har en väldigt fin skridskoåkning för att ha en såpass stor kropp och fin spelförståelse som gör att han är duktig på att spela sig ur egen zon. Han har också samlat på sig en hel del erfarenhet i Nordamerika och vi tror och hoppas att det är en toppback som vänder hem till SHL. Dock ska vi ha tålamod med att det är en omställning till den större rinken, samt att Calle missade stora delar av fjolårssäsongen på grund av en skada. Skadan är dock läkt till hundra procent och han spelade slutet av grundserien och slutspelet med Toronto Marlies. Med Calle i laget tycker vi att vi har en backsida som står sig väldigt väl för att vara konkurrenskraftiga. Även där finns en bra balans mellan olika egenskaper, likt vår forwardsida, avslutar Wallin.

Säkra din plats i Löfbergs Arena - köp ditt Seriekort redan idag!

Stefan Eriksson