Johan Ryno lämnar Färjestad BK
Publicerad: 2020-02-11
Truppen
Johan Ryno lämnar Färjestad BK med omedelbar verkan. Det meddelade GM Peter Jakobsson på tisdagskvällen.

– Vi vill tacka Johan för hans tid i Färjestad och önska lycka till framöver, säger Jakobsson.

Med det europeiska transferstoppet runt hörnet (15 februari) väljer nu Färjestad BK och Johan Ryno att gå skilda vägar.
– Ett beslut vi kommit fram till gemensamt. Johan besitter många fina egenskaper, men som det ser ut nu har han två landslagscentrar, Linus och Gustav, framför sig i laget. Han är inte en spelare som ska gnugga i linor längre bak i laget utan han ska vara ledande. Men som det ser ut nu så finns det inte plats ”där framme” och då har Johan valt att söka andra alternativ och där vi valt att inte stå i vägen för det, säger Jakobsson.

Den nu 33-årige centern, med IFK Hallsberg som moderklubb, kom till Färjestad BK från Leksands IF säsongen 15/16. Det blev totalt 259 tävlingsmatcher i FBK-tröjan och 174 poäng (59+115).