Linus Johansson återvänder till Färjestad BK
Publicerad: 2021-05-12
Lagbygget
Efter en ettårig sejour i KHL vänder nu Linus Johansson åter till Sverige, Karlstad och Färjestad BK. Den 28-årige centern har skrivit på ett långtidskontrakt.

– Landade in i känslan i förrgår och det känns helt underbart att vara tillbaka i Karlstad och Färjestad BK igen, säger han.

Lagbygget fortsätter och GM Peter Jakobsson kan bocka av ytterligare en ruta i kolumnen för det han själv kallat ”drömvärvningar”.
– Det känns oerhört skönt att jag nu slipper att ringa och tjata på Linus. Mest skönt är det väl för honom att slippa mina samtal i just det här ärendet, skrattar Jakobsson uppenbart nöjd.
– Såklart. Vad Linus kommer in med i vårt lag vet alla vid det här laget. På isen är han en härförare som går bra i alla väder. Han kanske inte är en poängkung på det viset, men hans attityd och vilja att jobba för märket på tröjan mer än för sig själv är en egenskap vi värdesätter högt. På sidan är han lika stark, han är verbal i omklädningsrummet om det behövs, och kanske har vi saknat det lite under förra säsongen. Allt som allt, jätteglad och stolt att vi kunde ro det här i hamn, säger Jakobsson.

För Linus Johansson blir det att sälla sig till sällskapet av återvändare.
– Det är ju det som lockar mycket. Förra året i Ryssland var ett turbulent år, och man funderade mycket och kom väl någonstans på att man värdesätter tryggheten. Nu när det blir lite återvändare som kommer hem så vill man vara med. Jag tror vi kan göra något riktigt bra tillsammans.

Hur mycket har ni snackat mellan er under vintern?

– Vi har pratats mycket, både med de som varit ute och de i laget. Ingen hemlighet att jag någon gång skulle återvända. Jag hade ändå föreställt mig att vara ute i två år så tog därför lite tid på mig om det skulle komma något utomlands. Det kom bud från Ryssland, men det var inget jag kände att jag ville hoppa på. Magkänslan styrde valet, kan man säga.

Vad var viktigt för dig om du skulle vända hem igen?

– Ett bra lag på papperet. Det är det största, det är ju det som spelar roll. Vill inte spela i ett lag som inte vill gå långt. Laget som formar sig här är definitivt ett lag som har möjlighet att göra saker. Det är en bra utgångspunkt, sen är det mycket jobb att göra.

Är det en bättre Johansson som kommer hem?

– Det är samma människa. Men sen är det en Johansson full av spelglädje som vill ut. Spelade inte så mycket förra året med skador, sparken, byta lag och allt annat. Men det är samma som kommer som när jag åkte. Ingen poängkung, det kommer jag aldrig bli, men min styrka ligger i att driva på laget inifrån och ut. En allroundspelare, stark i boxplay och vara stark i grovarbetet.

Vad är dina målsättningar inför säsongen?

– Målsättningen är given. När man ser på ett lag som Växjö nu så vill man ju vara i samma situation själv. Att vara i ett lag som kör och vinner tillsammans och som stöttar varandra. Faran är att man tror att det löser sig per automatik, men det är hårt jobb från nu och fram till efter den sista matchen.

Skönt att slippa ”tjatet” från Jakobsson i det här ärendet framöver?

– Haha, jag han har ringt några gånger. Nejdå, vi har haft en bra kommunikation. Och som jag sade tidigare, jag var förberedd på att stanna ute i två år, men sen när det blir som det blir så funderar man både en och två gånger. Jag ville ju vara helt säker på vad jag ville göra, inte gå med en känsla att man egentligen vill vara på något annat ställe. Det har varit raka rör från båda håll och ingen har sagt saker den inte står för. Vill jag göra något så vill jag inte göra det halvdant. Landade in i känslan i förrgår och det känns helt underbart att vara tillbaka i Karlstad och Färjestad BK igen, avslutar Linus Johansson.

Kontraktet med Linus Johansson är skrivet på 4 år där det finns ”out-klausul” efter år 2 och 3.

Den här artikeln fick våra medlemmar via mail en timme innan den landade på vår hemsida.
Vill du också ha nyheterna i din mailkorg - före alla andra? Bli medlem! {!A}