Jeremy Groleau ansluter till Färjestad BK
Publicerad: 2023-07-30
Lagbygget
I morgon samlas laget för första gången efter sommaren. Lagom till omstarten adderas ännu en spelare till laguppställningen. Backen Jeremy Groleau är klar för Färjestad BK.
– Det vi gillar med Jeremy är att han är defensivt inriktad, ganska så fysisk, men ändå duktig på att ta upp pucken ur egen zon. Dessutom är han i en ålder där han fortfarande är under utveckling. Det var några av de sakerna som vi kände att vi gärna ville addera till vår backsida, säger Rickard Wallin.

Medan resten av laget samlas på måndagen dröjer det någon vecka till innan Jeremy Groleau får möjligheten att träffa sina nya lagkamrater.

– Ja det går onekligen fort i hockey. Jag hade väl satt siktet på Europa någongång i karriären, men kanske inte nu. Men så sade min agent till mig att det var en klubb i Sverige som var väldigt intresserade av mig så jag kollade upp lite. Jag var ju utan kontrakt här, så när jag läst på lite om vilken klubb det var så blev det på en gång väldigt intressant, både för en hockeymässig utveckling men också på det personliga planet, säger Groleau som trots sina unga 23 år på inget sätt är obekant med hockey i Europa.

Pappa François Groleau spelade 11 säsonger i Europa så unge Jeremy har sett hockey i Tyskland, Österrike och Frankrike.
– Nu ska det bli kul att åka tillbaka till Europa som vuxen och få göra en egen resa. Och efter att ha pratat med folk i Färjestad så känner jag att det här är ett jättebra tillfälle och en bra klubb för mig där jag är i min karriär, säger han.

Det är en defensiv pjäs som kommer. Med sina 191 cm och nästan 90 kilo så är det också en rejäl pjäs som gillar det fysiska spelet.
– Jag har nog blivit placerad i det defensiva facket, och det är där jag har mina styrkor. Jag gillar att tacklas - inte för att jag är en spelare som letar, men finns det tillfälle så brukar det kännas för de som blir tacklade. Med det sagt så vet jag att det finns andra kvaliteter i mig som jag hoppas få möjlighet att utveckla under säsongen. Det känns väldigt spännande att få komma och börja träna med gänget, hälsar Groleau från hemmet strax söder om Quebec.

För Rickard Wallin och det sportsliga gänget var Groleau en möjlighet som dök upp, och som man valde att gå vidare med.
– Tanken är inte att ersätta Mikael Wikstrand rakt av, men vi kände att med tanke på att det sannolikt inte är spel från start för Wikstrand, och vi inte vet tidsramen, så behöver vi uppgradera backsidan lite grann med både bredd och sådana egenskaper som vi tycker att vi kanske skulle behöva lite extra av. Och då, när vi började söka på ungefär de premisserna så hittade vi Jeremy. Det är ju lätt att säga att man jämför med den som förväntades in där, men så har vi absolut inte tänkt. Det är fortfarande samma plan med Wikstrand, att blir han frisk så är det klart att han är en tillgång.  Men fram tills det händer så får vi tänka att han inte är med, säger Wallin.

Vad får vi in för typ av spelare?

– Det vi gillar med Jeremy är att han är defensivt inriktad, ganska så fysisk, men ändå duktig på att ta upp pucken ur egen zon. Dessutom är han i en ålder där han fortfarande är under utveckling. Det var några av de sakerna som vi kände att vi gärna ville addera till vår backsida. Både för att kunna spela på lite olika sätt och sätta ihop lite olika dynamik i backparen. Det var heller aldrig en fråga om att vi skulle väga honom emot Brandon Davidson, för det tycker vi är en helt annan karaktär med tanke på ålder och erfarenhet, även om spelstilen kanske är lite liknande. Vi tror helt enkelt att Jeremy passar väldigt bra in för att ge oss en riktigt bra backsida från start. Det ska bli väldigt spännande att se vad han kan uträtta hos oss, säger Wallin om Jeremy Groleau som väntas ansluta till laget om ungefär en vecka.

Kontraktet med Groleau är skrivet på 1 år.

Stefan Eriksson